Etika minimalizace újmy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378122%3A_____%2F22%3A00559697" target="_blank" >RIV/68378122:_____/22:00559697 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Etika minimalizace újmy
Popis výsledku v původním jazyce
Tato kapitola se zabývá otázkou, jakými etickými pravidly by se měla řídit autonomní vozidla v kolizních situacích, tj. v takových situacích, kdy musí distribuovat újmu. Vychází z klasické diskuse trolley dilematu, to využívá jako ilustraci, ale především jako analytický nástroj. Umožňuje totiž klasifikovat všechny možné typy distribuce újmy v kolizních situacích. Kapitola definuje pojem újmy, určuje tři kategorie újmy – na majetku, zdraví a životech – a nakonec předkládá etiku minimalizace újmy. Zvláště se zaměřuje na situace nehomogenní distribuce újmy, tj. případy, kdy újma spadá do různých kategorií.
Název v anglickém jazyce
The Ethics of Harm Minimization
Popis výsledku anglicky
This chapter addresses the question of what ethical rules autonomous vehicles should follow in collision situations, i.e., situations where they must distribute harm. It draws on the classic discussion of the trolley dilemma, it uses this as an illustration but primarily as an analytical tool. Indeed, it allows us to classify all possible types of distribution of harm in conflict situations. The chapter defines the concept of harm, identifies three categories of harm - to property, health, and life - and finally presents an ethics of harm minimization. In particular, it focuses on situations of inhomogeneous distribution of harm, i.e., cases where harm falls into different categories.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL01000467" target="_blank" >TL01000467: Etika provozu autonomních vozidel</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Automatizované řízení vozidel a autonomní doprava: technické a humanitní perspektivy
ISBN
978-80-200-3358-1
Počet stran výsledku
44
Strana od-do
245-288
Počet stran knihy
389
Název nakladatele
Academia
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—