Wind-tunnel experiments on vortex-induced vibration of rough bridge cables
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F17%3A00477180" target="_blank" >RIV/68378297:_____/17:00477180 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21110/17:00313154
Výsledek na webu
<a href="http://ascelibrary.org/doi/pdf/10.1061/(ASCE)BE.1943-5592.0001104" target="_blank" >http://ascelibrary.org/doi/pdf/10.1061/(ASCE)BE.1943-5592.0001104</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1061/(ASCE)BE.1943-5592.0001104" target="_blank" >10.1061/(ASCE)BE.1943-5592.0001104</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Wind-tunnel experiments on vortex-induced vibration of rough bridge cables
Popis výsledku v původním jazyce
Surface roughness, ice accretion, and atmospheric turbulence are important issues because they can considerably alter the aerodynamic characteristics of bridge cables. The present study describes wind-tunnel experiments on vortex-induced vibrations of rough bridge cables characterized with various surface roughness and performed at various levels of atmospheric turbulence. Three different cable models were used: a smooth cylinder to represent dry cables, a helical strand cable, and a cable with modeled ice accretion. The studied parameters include the critical velocity and amplitude of vortex-induced vibration and parameter sensitivity to changes in flow turbulence and cable surface roughness. The results obtained indicate that cable roughness and turbulence of the flow have significant influences on the dynamic response of bridge cables. The experimental results indicate that the vortex-induced vibration was largest for the ice-accreted bridge cable.
Název v anglickém jazyce
Wind-tunnel experiments on vortex-induced vibration of rough bridge cables
Popis výsledku anglicky
Surface roughness, ice accretion, and atmospheric turbulence are important issues because they can considerably alter the aerodynamic characteristics of bridge cables. The present study describes wind-tunnel experiments on vortex-induced vibrations of rough bridge cables characterized with various surface roughness and performed at various levels of atmospheric turbulence. Three different cable models were used: a smooth cylinder to represent dry cables, a helical strand cable, and a cable with modeled ice accretion. The studied parameters include the critical velocity and amplitude of vortex-induced vibration and parameter sensitivity to changes in flow turbulence and cable surface roughness. The results obtained indicate that cable roughness and turbulence of the flow have significant influences on the dynamic response of bridge cables. The experimental results indicate that the vortex-induced vibration was largest for the ice-accreted bridge cable.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Bridge Engineering
ISSN
1084-0702
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
10
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000417466500016
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85026538500