Forced movement of a ball in spherical cavity under kinematic excitation
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F18%3A00489605" target="_blank" >RIV/68378297:_____/18:00489605 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.engmech.cz/improc/2018/573.pdf" target="_blank" >http://www.engmech.cz/improc/2018/573.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21495/91-8-573" target="_blank" >10.21495/91-8-573</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Forced movement of a ball in spherical cavity under kinematic excitation
Popis výsledku v původním jazyce
In the paper the response of a heavy ball rolling inside a semi-spherical cavity under horizontal kinematic excitation is investigated. The system with six degrees of freedom with three non-holonomic constraints is considered. The contact between the ball and the cavity surface is supposed to be perfect without any sliding. The mathematical model using the Appel-Gibbs function of acceleration energy is developed and discussed. The most important post-critical regimes are outlined and qualitatively evaluated on the frequency axis. Numerical experiments have been performed when excitation frequency is slowly swept up and down. Results obtained by means of semi-analytical investigation and numerical simulation are evaluated and physically interpreted. Some applications in civil engineering as a tuned mass damper used on slender structures is outlined. Strengths and weaknesses of solution method are evaluated.
Název v anglickém jazyce
Forced movement of a ball in spherical cavity under kinematic excitation
Popis výsledku anglicky
In the paper the response of a heavy ball rolling inside a semi-spherical cavity under horizontal kinematic excitation is investigated. The system with six degrees of freedom with three non-holonomic constraints is considered. The contact between the ball and the cavity surface is supposed to be perfect without any sliding. The mathematical model using the Appel-Gibbs function of acceleration energy is developed and discussed. The most important post-critical regimes are outlined and qualitatively evaluated on the frequency axis. Numerical experiments have been performed when excitation frequency is slowly swept up and down. Results obtained by means of semi-analytical investigation and numerical simulation are evaluated and physically interpreted. Some applications in civil engineering as a tuned mass damper used on slender structures is outlined. Strengths and weaknesses of solution method are evaluated.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GC17-26353J" target="_blank" >GC17-26353J: Teoretické prediktivní modely interakce proměnného a pohyblivého zatížení využitelné v monitoringu mostních konstrukcí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Engineering mechanics 2018. Book of full texts
ISBN
978-80-86246-88-8
ISSN
1805-8248
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
573-576
Název nakladatele
Institute of Theoretical and Applied Mechanics of the Czech Academy of Sciences
Místo vydání
Prague
Místo konání akce
Svratka
Datum konání akce
14. 5. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000465489800143