Fracture mechanics based analysis of the fatigue life of defective welded joints
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F20%3A00524005" target="_blank" >RIV/68378297:_____/20:00524005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.2320/matertrans.MT-M2019258" target="_blank" >https://doi.org/10.2320/matertrans.MT-M2019258</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2320/matertrans.MT-M2019258" target="_blank" >10.2320/matertrans.MT-M2019258</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Fracture mechanics based analysis of the fatigue life of defective welded joints
Popis výsledku v původním jazyce
This work was motivated by the endeavour to experimentally determine the influence of crack position on the fatigue life of weldments. Plates were cut from a pipe of X52 pipeline steel 830 mm in diameter and 10mm in wall thickness and their contact edges were then prepared for single-bevel butt welds. The plates were then welded by manual arc welding, and separate specimens 10 mm in width and 5 mm in thickness were cut from the weldment perpendicularly to the weld bead. The electro-spark method was then used to produce blunt crack discontinuities for the initiation of fatigue cracks. The cracked weldment specimens then underwent cyclic loading at reference force level Fmax = 5.5 kN and stress asymmetry ratio R = Fmin/Fmax = 0.1. The test results made it possible to quantify the effects of the size and position of crack-like discontinuities on weld fatigue life.
Název v anglickém jazyce
Fracture mechanics based analysis of the fatigue life of defective welded joints
Popis výsledku anglicky
This work was motivated by the endeavour to experimentally determine the influence of crack position on the fatigue life of weldments. Plates were cut from a pipe of X52 pipeline steel 830 mm in diameter and 10mm in wall thickness and their contact edges were then prepared for single-bevel butt welds. The plates were then welded by manual arc welding, and separate specimens 10 mm in width and 5 mm in thickness were cut from the weldment perpendicularly to the weld bead. The electro-spark method was then used to produce blunt crack discontinuities for the initiation of fatigue cracks. The cracked weldment specimens then underwent cyclic loading at reference force level Fmax = 5.5 kN and stress asymmetry ratio R = Fmin/Fmax = 0.1. The test results made it possible to quantify the effects of the size and position of crack-like discontinuities on weld fatigue life.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE02000162" target="_blank" >TE02000162: Centrum pokročilých materiálů a technologií pro ochranu a zvýšení bezpečnosti</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Materials Transactions
ISSN
1345-9678
e-ISSN
—
Svazek periodika
61
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
JP - Japonsko
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
926-934
Kód UT WoS článku
000529083900018
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85084916917