Vliv přejezdů těžkých vozidel přes zakopané potrubí na jeho napjatost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F20%3A00525520" target="_blank" >RIV/68378297:_____/20:00525520 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.cgoa.cz/casopis-plyn.archiv/show?casopisId=2" target="_blank" >https://www.cgoa.cz/casopis-plyn.archiv/show?casopisId=2</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv přejezdů těžkých vozidel přes zakopané potrubí na jeho napjatost
Popis výsledku v původním jazyce
V článku jsou uvedeny a diskutovány výsledky teoretického i experimentálního výzkumu deformačních a napěťových změn ve stěně zakopaného plynovodního potrubí způsobených přejezdy těžkého vozidla, a to zejména z hlediska vhodnosti používání ochranných trubek na vysokotlakých plynovodech. Po celém obvodě trubního tělesa DN 500 z oceli L360NE, konkrétně v pozicích 12 h, 3 h, 6 h a 9 h, byly tenzometricky měřeny poměrné deformace v obvodovém a podélném směru, a to od stavu jeho uložení do vykopané rýhy a zásypu až do přejezdů vozidla při prázdném tělese a při jeho natlakování na 5,5 MPa, resp. 5,2 MPa. Z naměřených deformací byly určeny hodnoty obvodových i podélných napětí po obvodě tělesa a z nich byl určen čistý vliv přejezdů. Pokud uvažujeme obvodové napětí v poloze 12 h, pak napětí od přejezdu vozidla přes prázdné potrubí je podle tenzometrických měření necelých -5 MPa a dle přibližných výpočtů -9,4 MP a. U natlakovaného tělesa je tento vliv ještě menší. Získaný výsledek ukazuje, že vliv vnějších zatížení od přejíždějících vozidel nepředstavuje z hlediska celkové napjatosti potrubí žádnou mimořádnou hrozbu.
Název v anglickém jazyce
Effect of heavy-duty vehicles riding over buried pipes on stress in the pipes
Popis výsledku anglicky
The contribution describes and discusses the results of theoretical and experimental research into the changes in the deformation and stress in the walls of a buried gas pipeline caused by heavy-duty vehicles riding over it, in pa rticular as regards the use of casing on high-pressure gas pipelines. Over the entire circumference of a DN 500 pipe of L360NE steel, specifically in the 12, 3, 6 and 9 o'clock positions, relative deformations were strain gauged in the circumferential and longitudinal directions, the measurements covered a range from the condition of the pipe when buried in the excavation and backfilled until the riding of a vehicle over the pipe when empty and then when pressured up to 5.5 MPa and 5.2 MPa. The measured deformations served as input data for calculating the values of hoop and longitudinal stress over the circumference of the pipe, and the net effect of vehicle rides was determined from them. Considerin g the hoop stress in the 12 o'clock position, the stress caused by the vehicle riding over the empty pipe is less than -5 MPa based on the strain gauge measurements, and it is -9.4 MPa based on approximate calculations. This effect is even weaker for the pipe under pressure. The results show that the effect of external load caused by vehicles does not constitute any extreme risk in terms of overall stress in the pipeline.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE02000162" target="_blank" >TE02000162: Centrum pokročilých materiálů a technologií pro ochranu a zvýšení bezpečnosti</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Plyn : odborný měsíčník pro plynárenství
ISSN
0032-1761
e-ISSN
—
Svazek periodika
100
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
76-93
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—