Optimal dynamic control for a maglev vehicle moving on multi-span guideway girders
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F21%3A00550776" target="_blank" >RIV/68378297:_____/21:00550776 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1093/jom/ufab006" target="_blank" >https://doi.org/10.1093/jom/ufab006</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1093/jom/ufab006" target="_blank" >10.1093/jom/ufab006</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Optimal dynamic control for a maglev vehicle moving on multi-span guideway girders
Popis výsledku v původním jazyce
An optimal control algorithm using a virtual tuned mass damper called virtual TMD to control the levitation force of a magnetic system is developed for resonance suppression of a maglev vehicle moving on multi-span guideway girders. Since the optimal dynamic parameters of a TMD in vibration control are well developed, the optimal tuning gains required to control the magnetic oscillations of the maglev bogie can be directly used and fed back to the maglev control system. To address the dynamic interaction analysis from the maglev vehicle to the guideway girders and vice versa, the entire coupling system is decomposed into two subsystems, one is the moving vehicle subsystem and another the stationary guideway subsystem. Then, an incremental–iterative procedure associated with the Newmark method is presented to solve the twonsets of subsystemequations. Finally, the control effectiveness and parametric studies of the optimal virtualTMDscheme on resonance reduction of the moving maglev vehicle are demonstrated.
Název v anglickém jazyce
Optimal dynamic control for a maglev vehicle moving on multi-span guideway girders
Popis výsledku anglicky
An optimal control algorithm using a virtual tuned mass damper called virtual TMD to control the levitation force of a magnetic system is developed for resonance suppression of a maglev vehicle moving on multi-span guideway girders. Since the optimal dynamic parameters of a TMD in vibration control are well developed, the optimal tuning gains required to control the magnetic oscillations of the maglev bogie can be directly used and fed back to the maglev control system. To address the dynamic interaction analysis from the maglev vehicle to the guideway girders and vice versa, the entire coupling system is decomposed into two subsystems, one is the moving vehicle subsystem and another the stationary guideway subsystem. Then, an incremental–iterative procedure associated with the Newmark method is presented to solve the twonsets of subsystemequations. Finally, the control effectiveness and parametric studies of the optimal virtualTMDscheme on resonance reduction of the moving maglev vehicle are demonstrated.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GC17-26353J" target="_blank" >GC17-26353J: Teoretické prediktivní modely interakce proměnného a pohyblivého zatížení využitelné v monitoringu mostních konstrukcí</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Mechanics
ISSN
1727-7191
e-ISSN
1811-8216
Svazek periodika
37
Číslo periodika v rámci svazku
April
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
373-379
Kód UT WoS článku
000645188300001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85114961210