Kluzná ložiska pro výsuv mostů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F11%3A00190098" target="_blank" >RIV/68407700:21110/11:00190098 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kluzná ložiska pro výsuv mostů
Popis výsledku v původním jazyce
Kluzná ložiska jsou složena z teflonové desky, která je umístěna v ocelovém rámu na podpoře. Ocelová mostní konstrukce pak klouže po ložisku, resp. po teflonové desce. Při výsuvu není třeba činit žádnou činnost, tedy nejsou třeba žádní pracovníci obsluhující ložisko. Jen jeden pracovník provádí vizuální kontrolu, zda výsuv probíhá správně. Tření v ložisku závisí na kvalitě povrchu ocelové konstrukce a na kvalitě teflonové desky. Byl proveden experimentální výzkum s cílem najít vhodný materiál pro klouzání oceli. Nakonec teflon prokázal nejnižší součinitel tření. Speciální mýdlo je použito pro mazání, zejména proto, že je nezávadné vzhledem k životnímu prostředí. Technologie byla úspěšně aplikována při výsuvu Trojského mostu v Praze v roce 2011. Tření bylo měřeno a hodnoty kolem 2% byly shledány jako typické. Ty garantují přiměřené síly na podporách, které jsou srovnatelné s těmi, které vznikají, pokud se používá klasická konstrukce ložisek. Významné úspory jsou dosaženy díky podstatné
Název v anglickém jazyce
Sliding bearings for incremental launching of bridges
Popis výsledku anglicky
Sliding bearings are composed of the teflon plate, which is fixed in the steel frame on the support. The steel bridge structure slides on the bearing; on the teflon plate. During launching no activity is necessary, therefore no workers have to serve thebearing. Only one worker makes a visual check whether the launching is made correctly. The friction at the bearing depends on the surface of the steel structure and on the quality of the teflon plate. The experimental investigation was made to find a suitable material for sliding of steel. Finally teflon exhibited the smallest friction coefficient. A special type of soap was used as a lubricant, since it is environmentally friendly. The technology was successfully used for launching of the Troja Bridgein Prague in 2011. The friction was measured and the values about 2% were found as typical. It guarantees reasonable forced in supports which are comparable with those which were observed when classical bearings were used. Significant sav
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
JM - Inženýrské stavitelství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1M0579" target="_blank" >1M0579: Centrum integrovaného navrhování progresivních stavebních konstrukcí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
OT2011/1
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Ložiska mohou být využita pro různé reakce dle velikosti. Napětí na teflonu nesmí překročit 15 MPa. Tření v klidu max. 3%, tření za pohybu < 2%.
Ekonomické parametry
Cena ložiska - přibližně odpovídá ceně klasického výsuvného ložiska. Úspora spočívá zejména v úspoře pracovníků, kteří by museli vkládat pryžové desky s teflonovou vrstvou. Úspora činí 2 pracovníky na 1 ložisko.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
České vysoké učení technické v Praze
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
N - Využití výsledku jiným subjektem je možné bez nabytí licence (výsledek není licencován)
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
—