Two-dimensional modeling of tunnel excavations enhanced by convergence measurements
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F11%3A00309269" target="_blank" >RIV/68407700:21110/11:00309269 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Two-dimensional modeling of tunnel excavations enhanced by convergence measurements
Popis výsledku v původním jazyce
The study presents a modification to conventional finite element method in plane strain conditions to address the problem of successive excavation of linear parts of tunnels. First the convergence confinement method is discussed followed by the introduction of so called 2D3D finite element model. The model takes advantage of convergence curves in the longitudinal direction obtained by extensometric measurement during excavation, both in front of and behind the tunnel heading. It is therefore possible to extend the general formulation into 3D whilst maintaining the two dimensional format of the finite element mesh. A profile corresponding to city road tunnel Blanka in Prague and the corresponding convergence measurement is examined to verify the method. The results show that the method provides reasonably accurate results when compared to convergence confinement method without the need to subjectively determine the lambda parameter. It also significantly reduces the computational time of more accurate but complex 3D analysis thus allowing for the use in stochastic analysis. Civil-Comp Press, 2011.
Název v anglickém jazyce
Two-dimensional modeling of tunnel excavations enhanced by convergence measurements
Popis výsledku anglicky
The study presents a modification to conventional finite element method in plane strain conditions to address the problem of successive excavation of linear parts of tunnels. First the convergence confinement method is discussed followed by the introduction of so called 2D3D finite element model. The model takes advantage of convergence curves in the longitudinal direction obtained by extensometric measurement during excavation, both in front of and behind the tunnel heading. It is therefore possible to extend the general formulation into 3D whilst maintaining the two dimensional format of the finite element mesh. A profile corresponding to city road tunnel Blanka in Prague and the corresponding convergence measurement is examined to verify the method. The results show that the method provides reasonably accurate results when compared to convergence confinement method without the need to subjectively determine the lambda parameter. It also significantly reduces the computational time of more accurate but complex 3D analysis thus allowing for the use in stochastic analysis. Civil-Comp Press, 2011.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA01030245" target="_blank" >TA01030245: Nástroje pro spolehlivé navrhování a realizaci tunelů v městské zástavbě s důrazem na bezpečnost a životnost</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the Thirteenth International Conference on Civil, Structural and Environmental Engineering Computing
ISBN
978-1-905088-45-4
ISSN
1759-3433
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
1
Strana od-do
222-222
Název nakladatele
Civil-Comp Press Ltd
Místo vydání
Stirling
Místo konání akce
Chania
Datum konání akce
6. 9. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—