Modeling of degradation processes in historical mortars
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F14%3A00226344" target="_blank" >RIV/68407700:21110/14:00226344 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.advengsoft.2014.01.004" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.advengsoft.2014.01.004</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.advengsoft.2014.01.004" target="_blank" >10.1016/j.advengsoft.2014.01.004</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Modeling of degradation processes in historical mortars
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of presented paper is modeling of degradation processes in historical mortars exposed to moisture impact during freezing. Internal damage caused by ice crystallization in pores is one of the most important factors limiting the service life of historical structures. Coupling the transport processes with the mechanical part will allow us to address the impact of moisture on the durability, strength and stiffness of mortars. This should be accomplished with the help of a complex thermo-hygro-mechanical model representing one of the prime objectives of this work. The proposed formulation is based on the extension of the classical poroelasticity models with the damage mechanics. An example of two-dimensional moisture transport in the environment with temperature below freezing point is presented to support the theoretical derivations.
Název v anglickém jazyce
Modeling of degradation processes in historical mortars
Popis výsledku anglicky
The aim of presented paper is modeling of degradation processes in historical mortars exposed to moisture impact during freezing. Internal damage caused by ice crystallization in pores is one of the most important factors limiting the service life of historical structures. Coupling the transport processes with the mechanical part will allow us to address the impact of moisture on the durability, strength and stiffness of mortars. This should be accomplished with the help of a complex thermo-hygro-mechanical model representing one of the prime objectives of this work. The proposed formulation is based on the extension of the classical poroelasticity models with the damage mechanics. An example of two-dimensional moisture transport in the environment with temperature below freezing point is presented to support the theoretical derivations.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JM - Inženýrské stavitelství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DF11P01OVV008" target="_blank" >DF11P01OVV008: Vysokohodnotné a kompatibilní vápenné malty pro extrémní aplikaci při restaurování, opravách a preventivní údržbě architektonického dědictví</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Advances in Engineering Software
ISSN
0965-9978
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
72
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
203-212
Kód UT WoS článku
000335707200021
EID výsledku v databázi Scopus
—