Modelový výzkum šachtového bezpečnostního přelivu VD Jirkov
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00243369" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00243369 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Modelový výzkum šachtového bezpečnostního přelivu VD Jirkov
Popis výsledku v původním jazyce
Článek popisuje výsledky fyzikálního modelování hydraulických podmínek na výpustném zařízení vodního díla Jirkov, které je tvořeno hydraulicky vhodně zaobleným vtokovým prvkem přecházejícím ve svislou šachtu. Šachta je zakončena ostrým zalomením do odpadní chodby, do které jsou zaústěny odpady od dvou spodních výpustí. Šachtový přeliv na vodním díle Jirkov je vybaven řadou atypických prvků počínaje podtlakovou přelivnou plochou v nálevce s nezvykle tvarovanými usměrňovacími žebry, přes zmíněné ostré zalomení do odpadní chodby, které je dále zúžené oproti profilu šachty, po závěrečnou divergentní část odpadní chodby vybavenou příčnými prahy na dně a trámy zasahujícími do průtočného profilu. Poslední část chodby byla přidána při rozšíření vzdušní části hráze v 80. letech. Získané výsledky vedou jednak k zásadním změnám v konsumpční křivce dosud uvažované pro přeliv, dále k návrhu konkrétních doporučení pro úpravy na vodním díle a konečně k povzbuzení otázek na oblast našich znalostí a možnosti fyzikálního modelování proudění na šachtových přelivech při hydraulicky složitém uspořádání.
Název v anglickém jazyce
Hydraulic Research of Shaft Safety Spillway of Jirkov Dam
Popis výsledku anglicky
The paper presents results of physical modelling of hydraulic conditions on outlet structure of Jirkov dam. The outlet structure consists of hydraulically smooth shaped inlet part followed by vertical shaft. The shaft ends with sharp bend into outlet tunnel, which also serves for two bottom outlets. The shaft spillway of Jirkov dam includes several atypical elements such as negative pressure shaped inlet part; rather unique pro-vortex vanes; sharp bend, lowered part of outlet tunnel just after the bend and divergent final part of the outlet tunnel that also contains buffer blocks and beams. The divergent part of the outlet tunnel was added during major reconstruction of the dam in 1980s. The results of the research lead to major changes in assumed capacity curve, design recommendations and they raise questions regarding our understanding and limits of physical modelling on shaft spillways with complicated hydraulic conditions.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/VG20102014056" target="_blank" >VG20102014056: Zvýšení spolehlivosti manipulačních objektů na vodních dílech pro překonání krizových situací za živelných pohrom a provozních havárií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
XXXV. Přehradní dny 2016 - svazek 1
ISBN
978-80-01-05969-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
63-71
Název nakladatele
ČVUT, Fakulta stavební, Katedra hydrotechniky
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Ostrava
Datum konání akce
21. 6. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—