Vyhodnocení vodní citlivosti asfaltové směsi typu ACL s vybranými přilnavostními přísadami a mikrofilery
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00300051" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00300051 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21730/16:00300051
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vyhodnocení vodní citlivosti asfaltové směsi typu ACL s vybranými přilnavostními přísadami a mikrofilery
Popis výsledku v původním jazyce
Asfalty se liší svým chemickým složením, jejich původ vychází z 95 % z ropného zbytku - posledního produktu při rafinaci ropy, kterým je destilační zbytek z mazutu, ten je možno přímo použít, nebo jej dále upravit, například polofoukáním či modifikací dalšími přísadami. V posledních letech se opakovaně diskutuje o snížené kvalitě asfaltů, která se může projevovat rychlejším stárnutím, vyšší křehkostí, nižší odolností vůči účinkům vody, horší přilnavostí apod. Vzájemné působení asfaltu a kameniva je však závislé na vlastnostech obou složek a jejich kvalitní spojení významně ovlivňuje trvanlivost výsledné směsi aplikované v konstrukci vozovky. Tu však ovlivňují i mnohé další faktory jakými jsou účinky dopravy, povětrností vlivy, účinky dešťových přeháněk, vysokých teplot nebo mrazu. Voda ve formě dešťových srážek a vlhkosti může poškozovat vazbu mezi asfaltem a kamenivem, což se děje prostřednictvím zhoršené přilnavosti na rozhraní těchto fází (ztráta adheze), nebo zhoršení soudržnosti (ztráta koheze). Jedním ze způsobů, jak přilnavost upravit či zlepšit, je používání minerálních přísad na bázi vápence a dalších organických látek či využívání recyklace druhotných surovin, jež se aplikují do horké asfaltové směsi a částečně nebo plně tak nahrazují tradiční plniva ve směsi. Alternativou k těmto přísadám jsou aditiva, která se přimíchávají přímo do asfaltového pojiva. Jedná se o chemické povrchově aktivní látky se zastoupením aminů, amido-aminů, silanů apod. V rámci toho příspěvku byla snaha porovnat obě skupiny těchto přísad, s cílem vyžít potenciál mechano-chemické aktivace pro betonový recyklát a vápenec a porovnat novou generaci aditiv na bázi sloučenin fosforu.
Název v anglickém jazyce
Assessment of water susceptibility af asphalt concrete mix for binder courses containing selected adhesion promoters
Popis výsledku anglicky
Bituminous binders differ by their chemical compositions; in 95 %, they are based on crude oil residue – the last product prior to crude oil refining which is a distillation residue of black oil. This can be used straight away or further modified, for example by semi-blowing or by applying other additives. In the recent years, there have been repetitive discussions on lower bitumen quality which might be demonstrated by accelerated ageing, increased brittleness, decreased resistance to water, deteriorated adhesion etc. The mutual interaction of bitumen and aggregate particles depends on the properties for both components though; a good-quality combination significantly affects the durability of the resulting mix applied in the pavement structure. However, this is also affected by multiple other factors like e.g. the traffic, weather effects, rain showers, high temperatures or frost. Water in the form of precipitation and humidity can damage the bonds between bitumen and aggregate particles which is demonstrated by deteriorated adhesion between the phases (adhesion loss), or by deteriorated cohesion of the asphalt mixture (cohesion loss). One of the methods of improving adhesion is the application of lime-based fillers and other organic substances, or using recycled secondary materials which are applied to the hot asphalt mix, replacing some or all of the traditional fillers in the mix. An alternative to such materials are additives which are added straight to the bituminous binder. These are chemical substances, surface-active agents including amines, amido-amines, silans etc. This paper aims to compare the two groups of additives in order to utilise the potential of mechanical-chemical activation for recycled concrete and limestone, and compare the new generation of additives based on phosphorus compounds.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JM - Inženýrské stavitelství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník studentské vědecké konference "Trendy a inovace v dopravním stavitelství"
ISBN
978-80-01-05973-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
110-120
Název nakladatele
ČVUT v Praze, Fakulta stavební
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
20. 6. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—