Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vyhodnocení vodní citlivosti asfaltové směsi typu ACL s vybranými přilnavostními přísadami a mikrofilery

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00300051" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00300051 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21730/16:00300051

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vyhodnocení vodní citlivosti asfaltové směsi typu ACL s vybranými přilnavostními přísadami a mikrofilery

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Asfalty se liší svým chemickým složením, jejich původ vychází z 95 % z ropného zbytku - posledního produktu při rafinaci ropy, kterým je destilační zbytek z mazutu, ten je možno přímo použít, nebo jej dále upravit, například polofoukáním či modifikací dalšími přísadami. V posledních letech se opakovaně diskutuje o snížené kvalitě asfaltů, která se může projevovat rychlejším stárnutím, vyšší křehkostí, nižší odolností vůči účinkům vody, horší přilnavostí apod. Vzájemné působení asfaltu a kameniva je však závislé na vlastnostech obou složek a jejich kvalitní spojení významně ovlivňuje trvanlivost výsledné směsi aplikované v konstrukci vozovky. Tu však ovlivňují i mnohé další faktory jakými jsou účinky dopravy, povětrností vlivy, účinky dešťových přeháněk, vysokých teplot nebo mrazu. Voda ve formě dešťových srážek a vlhkosti může poškozovat vazbu mezi asfaltem a kamenivem, což se děje prostřednictvím zhoršené přilnavosti na rozhraní těchto fází (ztráta adheze), nebo zhoršení soudržnosti (ztráta koheze). Jedním ze způsobů, jak přilnavost upravit či zlepšit, je používání minerálních přísad na bázi vápence a dalších organických látek či využívání recyklace druhotných surovin, jež se aplikují do horké asfaltové směsi a částečně nebo plně tak nahrazují tradiční plniva ve směsi. Alternativou k těmto přísadám jsou aditiva, která se přimíchávají přímo do asfaltového pojiva. Jedná se o chemické povrchově aktivní látky se zastoupením aminů, amido-aminů, silanů apod. V rámci toho příspěvku byla snaha porovnat obě skupiny těchto přísad, s cílem vyžít potenciál mechano-chemické aktivace pro betonový recyklát a vápenec a porovnat novou generaci aditiv na bázi sloučenin fosforu.

  • Název v anglickém jazyce

    Assessment of water susceptibility af asphalt concrete mix for binder courses containing selected adhesion promoters

  • Popis výsledku anglicky

    Bituminous binders differ by their chemical compositions; in 95 %, they are based on crude oil residue – the last product prior to crude oil refining which is a distillation residue of black oil. This can be used straight away or further modified, for example by semi-blowing or by applying other additives. In the recent years, there have been repetitive discussions on lower bitumen quality which might be demonstrated by accelerated ageing, increased brittleness, decreased resistance to water, deteriorated adhesion etc. The mutual interaction of bitumen and aggregate particles depends on the properties for both components though; a good-quality combination significantly affects the durability of the resulting mix applied in the pavement structure. However, this is also affected by multiple other factors like e.g. the traffic, weather effects, rain showers, high temperatures or frost. Water in the form of precipitation and humidity can damage the bonds between bitumen and aggregate particles which is demonstrated by deteriorated adhesion between the phases (adhesion loss), or by deteriorated cohesion of the asphalt mixture (cohesion loss). One of the methods of improving adhesion is the application of lime-based fillers and other organic substances, or using recycled secondary materials which are applied to the hot asphalt mix, replacing some or all of the traditional fillers in the mix. An alternative to such materials are additives which are added straight to the bituminous binder. These are chemical substances, surface-active agents including amines, amido-amines, silans etc. This paper aims to compare the two groups of additives in order to utilise the potential of mechanical-chemical activation for recycled concrete and limestone, and compare the new generation of additives based on phosphorus compounds.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JM - Inženýrské stavitelství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sborník studentské vědecké konference "Trendy a inovace v dopravním stavitelství"

  • ISBN

    978-80-01-05973-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    110-120

  • Název nakladatele

    ČVUT v Praze, Fakulta stavební

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    20. 6. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku