Rakouská severozápadní dráha a její vliv na urbanistický vývoj sídla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00301957" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00301957 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://csup.uzemi.eu" target="_blank" >http://csup.uzemi.eu</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rakouská severozápadní dráha a její vliv na urbanistický vývoj sídla
Popis výsledku v původním jazyce
Rakouskou severozápadní dráhu postavila za Rakouska-Uherska v letech 1869 – 1874 soukromá společnost ÖNWB jako nejkratší spojení z Vídně do Berlína. Rakouská severozápadní dráha byla pro oblasti severních Dolních Rakous, jihozápadní Moravy, východních a severovýchodních Čech výrazným modernizačním prvkem, který usnadnil výměnu zboží i pracovních sil. V roce 1909 přišlo zestátnění a prioritu začala postupně získávat rovinatější trať, která vede na sever přes Břeclav a Brno. Desítky let pak Severozápadní dráha setrvávala rozdělena kvůli železné oponě a její důležitost nadále upadala. Inženýři použili při stavbě pár technických novinek týkajících se například mostů (významných městotvorných prvků) ve Vídni, Znojmě přes Dyji či v Ústí nad Labem. Zcela převratná byla výstavba železničářské kolonie v Nymburce, která se svými pravoúhlými ulicemi, stromořadími, zahradami a parkovým náměstím dlouho neměla obdoby. Článek se zaměří na analýzu dopadu dráhy na sídla, skrz která byla tažena. Bude vybráno několik (cca. 6) reprezentativních příkladů měst, u kterých bude především zkoumán jejich urbanistický vývoj v závislosti na příchodu dráhy neboli jak železnice ovlivnila růst organismu sídla. Práce se také bude zabývat otázkou socio-ekonomických dopadů Severozápadní dráhy (a průmyslové revoluce) na tyto konkrétní města - například tím, jak se proměnila jejich funkční struktura (zastoupení průmyslu vůči zemědělským provozům, navýšení bytové zástavby vůči rodinným domům a podobně). Vyjdu ze studia historie zkoumaných měst, archivních map a statistických údajů (typu počtu domů či počtu obyvatel) a na jejich základě ukážu, jak sídlo reaguje na železnici a jak je jí formováno.
Název v anglickém jazyce
Austrian Northwestern Railway and Its Impact on Urban Development
Popis výsledku anglicky
Austrian Northwestern Railway was built by private company ÖNWB during the Austro-Hungarian Empire in the years 1869–1874 as a shortest connection from Vienna to Berlin. Austrian Northwestern Railway was significant element of modernization to the northern region of Lower Austria, southwest of Moravia and the eastern and north-eastern Bohemia which has facilitated the exchange of goods and labor. In 1909 the nationalization came and the flatter track which led north through Brno and Břeclav was gradually gaining priority. Decades after that the Northwestern Railway remained divided because of the Iron Curtain and its importance continued to decline. Engineers used during the construction of this railway a few technical innovations concerning for example bridges (important city-forming elements) in Vienna, Znojmo over the Thaya river or in Ústí nad Labem. Completely revolutionary was the development of Railwaymen colony in Nymburk which was unprecedented at that time with its rectangular streets, alleys, gardens and park-like square. This paper analyzes the impact of the railway on the cities. Four representative examples were selected, four towns where we focus on their urban development depending on the arrival of the railway. Paper also addresses the issue of socio-economic impacts of Northwestern Railway (and the Industrial Revolution) on the selected towns: for example how they changed their functional structure (proportion of heavy industry to agricultural sites, shift in residential development from family houses to multistory ones etc.). Those analyses are based on the history of towns surveyed, archival maps and statistical data (such as the number of houses and population) and they show how the town responds to railway and how it is formed by it.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ČLOVĚK, STAVBA A ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ 9
ISBN
978-80-01-06002-5
ISSN
2336-7687
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
41-59
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze, Fakulta stavební
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha 6
Datum konání akce
21. 10. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—