Vliv nových typů syntetických vosků určených pro nízkoteplotní asfaltové směsi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00308315" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00308315 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv nových typů syntetických vosků určených pro nízkoteplotní asfaltové směsi
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavní předností použití syntetických vosků u asfaltových pojiv a směsí je snížení viskozity a zajištění lepší zpracovatelnosti při snížených pracovních teplotách. Díky tomu je možné snížit teploty hutnění asfaltových směsí, které souvisí s energetickou úsporou při výrobě a pokládce asfaltových směsí v porovnání s klasickými asfaltovými směsmi. Jiným přístupem je zvětšení technologického časového intervalu pro přepravu a pokládku asfaltové směsi. Přísad pro snižování pracovních teplot u asfaltových směsí existuje celá řada a tato oblast zaznamenala v uplynulých 20 letech značný vývoj. V současné době jsou rozvíjeny a testovány nové generace vosků, přičemž se využívají různé báze – tradiční FT parafíny či vosky amidů mastných kyselin; vedle nich ale i polyetylenové vosky či vosky získané z extraktů cukrové třtiny. Článek se zabývá porovnáním účinku vybraných typů syntetických vosků přimíchaných do silničního pojiva gradace 50/70. Vlastnosti asfaltových pojiv byly vyhodnoceny za použití základních empirických zkoušek, dynamické viskozity, MSCR zkoušky a oscilační zkoušky na dynamickém smykovém reometru (DSR). Následně se posuzovaná pojiva použila při výrobě asfaltové směsi typu ACO11+ s uplatněním snížení pracovní teploty. U asfaltových směsích se posuzovala mezerovitost, vodní citlivost (ITSR), moduly tuhosti, zkouška odolnosti proti trvalým deformacím a nízkoteplotní charakteristiky směsi. Z naměřených výsledků vyplývá, že použitím syntetických vosků lze docílit snížení pracovní teploty výroby a hutnění asfaltových směsí. Velkou pozornost však je třeba věnovat možným negativním jevům, které mohou být způsobeny jak chemismem vosku, tak mnohem častěji natolik zlepšenou zpracovatelností při snížené teplotě, který vede k výraznějšímu poklesu mezerovitosti. Pozornost je třeba věnovat i vzájemnému souladu a vztahu mezi funkčním chováním asfaltových směsí a asfaltových pojiv
Název v anglickém jazyce
Effect of new types of synthetic waxes designed for low-temperature asphalt mixtures
Popis výsledku anglicky
The main advantage of using synthetic waxes for bituminous binders and asphalt mixes is reducing of the viscosity and better workability at lower temperature. It makes possible to reduce compaction temperature of asphalt mixtures which are related to energy saving in the production and laying of asphalt mixtures in comparison with conventional HMA. Another approach is to increase technological time interval for the transport and processing. There are many additives to reduce working temperatures for asphalt mixtures and this area noted considerable progress in the past 10-15 years. Currently there are developed and tested a new generation of waxes, with using various bases - traditional FT waxes, fatty acid amides, as well as polyethylene waxes and waxes derived from extracts of sugar cane. The article deals with comparison of the selected types of synthetic waxes mixed with pure bituminous binder gradation 50/70. The properties of bituminous binders were evaluated using the basic empirical tests, dynamic viscosity, MSCR test and oscillatory tests using the Dynamic Shear Rheometer (DSR). Subsequently, the individual binders were used for the production of asphalt mixture ACO11+ at reduced temperature. The asphalt mixtures were tested for porosity, water sensitivity (ITSR), stiffness modules, resistance to permanent deformation and low temperature characteristics. The results show that the use of synthetic waxes may reduce the operating temperature of production and compaction of asphalt mixtures. However great attention should be given to the potential negative effects that can be caused by both chemical composition of the wax and more often to so improved workability at reduced temperature, that there is a significant decrease in porosity. Attention is also focused on the connection between performance based characteristics of asphalt mixtures and bituminous binders.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JM - Inženýrské stavitelství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA04031255" target="_blank" >TA04031255: Vývoj funkčních asfaltových pojiv pro teplé asfaltové směsi se zvýšeným podílem asfaltového R-materiálu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Dopravné stavby a dopravné inžinierstvo ako systémové riešenie
ISBN
978-80-89565-27-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
—
Název nakladatele
Kongres STUDIO, spol. s r.o.
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Jasná, Nízké Tatry
Datum konání akce
14. 11. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—