Opatření pro vyšší životnost CBK – výsledky pilotního projektu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00343868" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00343868 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Opatření pro vyšší životnost CBK – výsledky pilotního projektu
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek shrnuje návrh a výsledky pilotního projektu, který vedl k pokládce 8,978 km cementobetonového krytu (CBK) s využitím vysokopecní mleté strusky. Cílem bylo prodloužit životnost CBK, které bylo docíleno zpomalením hydratace pojiva, omezením vzniku raných mikrotrhlin, snížení hydratačního tepla a zvýšení odolnosti k trhlinkování. Pilotní projekt čerpal z rakouských, nizozemských a belgických zkušeností výstavby CBK, kde se po desetiletí využívají portlandské struskové a vysokopecní cementy (CEM II/A-S, CEM II/B-S, CEM III/A). Použité pojivo bylo změřeno izotermní kalorimetrií prokazující nižší reaktivitu. Smršťující prstence potvrdily minimálně trojnásobnou odolnost k trhlinkování oproti současnému řešení. Pilotní betony třídy C30/37 potvrdily pomalejší a dlouhodobý nárůst pevností i modulů pružnosti, odolnost k CHRL se dle očekávání mírně zhoršila.
Název v anglickém jazyce
Measures for durable concrete pavements - results of the pilot project
Popis výsledku anglicky
The paper summarizes the design and results of a pilot project that led to the laying of 8,978 km of concrete pavement (CP) using blast furnace ground slag. The aim was to prolong the life of CP, which was achieved by slowing down the hydration of the binder, reducing the formation of early microcracks, reducing the heat of hydration and increasing the resistance to cracking. The pilot project drew on the Austrian, Dutch and Belgian experience of building CP, where Portland-slag and -blast furnace cements (CEM II / A-S, CEM II / B-S, CEM III / A) have been used for decades. The binder used was measured by isothermal calorimetry showing lower reactivity. Restrained rings confirmed at least three times the resistance to cracking compared to the current solution. Pilot concretes of class C30 / 37 confirmed a slower and long-term increase of strengths and modulus of elasticity, resistance to deicing chemicals deteriorated slightly as expected.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH03020404" target="_blank" >TH03020404: Prodloužení životnosti cementobetonových krytů s využitím minerálních příměsí a směsných cementů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník Betonové vozovky 2020
ISBN
978-80-906541-5-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
32-48
Název nakladatele
Výzkumný ústav maltovin Praha
Místo vydání
Praha 5
Místo konání akce
Čestlice (pouze on-line)
Datum konání akce
5. 11. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—