Využití drcené pryže a nízkoviskózních přísad v asfaltových směsích s R-materiálem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00344865" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00344865 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití drcené pryže a nízkoviskózních přísad v asfaltových směsích s R-materiálem
Popis výsledku v původním jazyce
Stupeň motorizace a s ním spojené potřeby každý rok rostou. Na jednu stranu je tlak na kvalitní silniční síť s dlouhou životností a na druhou stranu roste spotřeba pohonných hmot, vozidel, pneumatik apod. Průmyslová odvětví s tím spojená produkují každý rok ohromná množství odpadů, které je nutné redukovat na co nejnižší míru a zbývající odpady rozumně opětovně použít a v ideálním případě zrecyklovat. Použití R-materiálu v asfaltových směsích je již řadu let v podstatě běžný trend. Použití drcené pryže v silničním stavitelství se sice objevuje již celou řádku let, ale pořád vyvolává poměrně silné emoce. Tento příspěvek shrnuje výsledky výzkumného projektu, kde bylo zkoumáno 8 variant asfaltového betonu ACO 11+ s 15 % R-materiálu a různými asfaltovými pojivy obsahujícími mimo jiné drcenou pryž (CR). CR byla do asfaltových pojiv dávkována v zastoupení 10 % a 15 %. Navíc byly v některých variantách použity nízkoteplotní přísady pro zlepšení zpracovatelnosti a mírné snížení teploty výroby a hutnění. Byl proveden rozšířený soubor zkoušek, který zahrnoval např. stanovení modulu tuhosti, odolnosti vůči vodě a mrazu, odolnosti vůči šíření trhliny apod. Výsledky poskytují nástin potenciálu, který může přinést kombinace R-materiálu, drcené pryže a nízkoviskózních přísad.
Název v anglickém jazyce
Application of crumb rubber and warm mix additive in asphalt mixtures with RA
Popis výsledku anglicky
The level of motorization and needs associated with it are growing every year. There is on one hand increasing demand for quality roads providing long service life and on the other hand we are facing increased consumption of fuels, vehicles and tires. Industries related to these products are responsible for the production of significant amounts of waste that need to be reduced, re-used and in ideal case recycled. The use of reclaimed asphalt (RA) in asphalt mixtures is since several years a very common trend. The use of rubber in pavement structures, although it has been present for many years, still evokes strong emotions. This paper summarizes the results of tests performed within an experimental study on asphalt mixtures ACsurf 11 containing 15% of RA and various types of bituminous binders modified with crumb rubber (CR). Binders were produced with 10 % and 15 % CR. In addition, in some variants, temperature reducing additives have been used to reduce the mixing and compaction temperature and to improve the workability of asphalt mixture containing RA. An extended set of tests was performed, including for example determination of stiffness, water susceptibility even with additional freezing cycle, resistance to crack propagation etc. Results provide an overview of potentials which it might be possible to reach, if the combination of asphalt mixtures with RA, crumb rubber and WMA concept are used.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
XXV. seminár Ivana Poliačka: Cestné staviteľstvo súčasnosť a perspektívy
ISBN
978-80-89565-44-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
123-130
Název nakladatele
STU v Bratislave, Stavebná fakulta
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
20. 11. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—