Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Combined load in open channel: Modelling of transport layer at high bed shear

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00347729" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00347729 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1201/b22619" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1201/b22619</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1201/b22619" target="_blank" >10.1201/b22619</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Combined load in open channel: Modelling of transport layer at high bed shear

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Solid-liquid flows in geomorphological processes transport grains which are often supported by a combination of mutual collisions and turbulent suspension. The dominating support mecha-nism depends primarily on the size of transported sediment grains and on their local position within the internal structure of the sediment carrying flow. We focus on steady-state uniform turbulent open-channel flow in which some grains are suspended by turbulent eddies of carry-ing liquid and the rest is transported as (collisional) bed load. A modelling approach is dis-cussed which employs the flow internal structure (distributions of velocity and solids concen-tration) and quantifies a distribution of turbulent characteristics across the flow depth. This en-ables to evaluate at the local level the ability of the carrying liquid to support transported sedi-ment grains by the diffusive action of carrier turbulent eddies. The modelling results, obtained for flow conditions observed experimentally for lightweight sediment in our laboratory tilting flume, indicate that the widely used criterion for incipient turbulent suspension (the ratio of bed shear velocity and grain terminal settling velocity greater than 1.25) is appropriate. The chance for the local turbulent support (as additional mechanism to contact support) of grains appears to be more likely in the upper part of the transport layer developed in the flow above the mobile bed then in the lower part where intergranular contacts dominate. The part with turbulent sup-port of grains increases with the bed Shields parameter.

  • Název v anglickém jazyce

    Combined load in open channel: Modelling of transport layer at high bed shear

  • Popis výsledku anglicky

    Solid-liquid flows in geomorphological processes transport grains which are often supported by a combination of mutual collisions and turbulent suspension. The dominating support mecha-nism depends primarily on the size of transported sediment grains and on their local position within the internal structure of the sediment carrying flow. We focus on steady-state uniform turbulent open-channel flow in which some grains are suspended by turbulent eddies of carry-ing liquid and the rest is transported as (collisional) bed load. A modelling approach is dis-cussed which employs the flow internal structure (distributions of velocity and solids concen-tration) and quantifies a distribution of turbulent characteristics across the flow depth. This en-ables to evaluate at the local level the ability of the carrying liquid to support transported sedi-ment grains by the diffusive action of carrier turbulent eddies. The modelling results, obtained for flow conditions observed experimentally for lightweight sediment in our laboratory tilting flume, indicate that the widely used criterion for incipient turbulent suspension (the ratio of bed shear velocity and grain terminal settling velocity greater than 1.25) is appropriate. The chance for the local turbulent support (as additional mechanism to contact support) of grains appears to be more likely in the upper part of the transport layer developed in the flow above the mobile bed then in the lower part where intergranular contacts dominate. The part with turbulent sup-port of grains increases with the bed Shields parameter.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-18411S" target="_blank" >GA19-18411S: Modelování intenzivního chodu směsi dnových a nesených splavenin</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 10th International Conference on Fluvial Hydraulics

  • ISBN

    978-1-003-11095-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    308-315

  • Název nakladatele

    Taylor and Francis

  • Místo vydání

    Abingdon

  • Místo konání akce

    Delft

  • Datum konání akce

    7. 7. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku