Metodika využití monotonické triaxiální zkoušky pro posuzování směsí recyklace za studena
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F21%3A00348624" target="_blank" >RIV/68407700:21110/21:00348624 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://d2051.fsv.cvut.cz/" target="_blank" >http://d2051.fsv.cvut.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika využití monotonické triaxiální zkoušky pro posuzování směsí recyklace za studena
Popis výsledku v původním jazyce
Účelem a cílem předkládané metodiky je rozšíření možností charakterizace stmelených (stabilizovaných) materiálů a především pak směsí recyklace za studena využívajících různé systémy pojiv na bázi cementu, asfaltu nebo dalších hydraulicky aktivních látek. Při použití těchto materiálů v konstrukci vozovky sehrává důležitou roli vedle únosnosti či pevnosti též odolnost proti smykovým napětím a celková soudržnost. Tyto charakteristiky však zpravidla nejsou v případě uvedených typů materiálů (kompozitů) sledovány a není jim přikládána dostatečná významnost. Metodika proto vymezuje vhodný zkušební postup, jak aplikovat na tyto typy materiálů obecně známý princip triaxiální zkoušky. Popisuje vlastní postup provedení zkoušky, včetně zajištění potřebných pomůcek, současně shrnuje způsob vyhodnocení získaných dat provedené zkoušky. Tím v plném rozsahu nahrazuje technickou normu, která by jinak specifikovala zkušební postup.
Název v anglickém jazyce
Methodology for the utilization of monotonic triaxial test used for valuation of cold recycled mixtures
Popis výsledku anglicky
The aim and objective of the submitted methodology is to extend the possible characterization of bound (stabilized) structural pavement materials and especially then cold recycling mixtures which utilize various systems of binders based on cement, bituminous binder or other hydraulically active compounds. If these materials are used in the pavement structure, the resistance to acting shear stresses and overall cohesion play besides bearing capacity and strength properties an important role. These characteristics are, however, usually not considered and tested in case of these types of materials and composites. At the same time the do not usually receive sufficient importance and attention. The methodology therefore defines suitable test procedure and protocol how to apply for these types of materials generally known principles of triaxial tests. The methodology describes the procedure to execute the laboratory test, including the provision of required tools and utilities. At the same time it summarizes the methods how to evaluate gained test data of the executed test. By this the methodology fully replaces a technical standard, which would otherwise define and specify such test procedure.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TE01020168V063
Číslo předpisu
TE01020168V063
Technické parametry
V rámci této metodiky je popsán stávající stav a výchozí předpoklady pro použití monotonické triaxiální zkoušky pro hodnocení stmelených směsí či směsí recyklovaných za studena. Hlavním cílem této metodiky je stanovit jednotný postup zkoušení zkušebních vzorků tak, aby byl co nejvěrohodněji a zároveň co nejjednodušeji hodnocen vliv reálného stavu napjatosti stmeleného či stabilizovaného materiálu v podkladních vrstvách vozovek. Nicméně v současnosti lze tento test aplikovat v rámci materiálové klasifikace či v implikaci hledání vlivů jednotlivých vstupů na výsledné vlastnosti a stanovovat jednotlivé závislosti mezi nimi. V současnosti neexistuje v České republice navázání v rámci mechanicko-empirické návrhové metodiky, jako je tomu například v australském předpisu Austroads TG2 – Bitumen stabilised material [Asphalt Academy TG 2], či možnost modelování a predikce chování stmelených či recyklovaných podkladních vrstev vozovek.
Ekonomické parametry
Lze předpokládat, že cena vlastní ocelové triaxiální formy pro umístění zkušebního tělesa včetně pryžové či latexové buňka bude na úrovni 30.000 až 40.000 CZK. Pryžová bude dražší, avšak bude mít delší životnost. Naopak u latexové buňky dle zkušenosti dochází k jejímu rychlejšímu opotřebení a musí se buď vhodně odborně opravit, nebo vyměnit. Pokud laboratoř není vybavena zkušebním rámem, potom jeho pořízení – zpravidla je vhodnější hydraulický rám – představuje náklad ve výši alespoň 1 mil. CZK. Celkově bude cena monotonické triaxiální zkoušky vyšší v porovnání s klasickým provedením zkoušky pevnosti v příčném tahu. Důvodem je jednak zařízení, které je pro vlastní zkoušku potřebné, jednak náročnější manipulace se vzorkem. Tato skutečnost je ale dostatečně vyvážena získáním smykových parametrů, které lépe charakterizují chování stmelené či stabilizované směsi v konstrukci vozovky. Cena jedné zkoušky se bude pohybovat na úrovni 15.000 až 20.000 CZK.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů