Ochrana umělých svahů před erozí a stabilizace povrchové vrstvy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F21%3A00349196" target="_blank" >RIV/68407700:21110/21:00349196 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://smoderp.fsv.cvut.cz/" target="_blank" >https://smoderp.fsv.cvut.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ochrana umělých svahů před erozí a stabilizace povrchové vrstvy
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem metodiky je doplnit a aktualizovat možnosti ochrany dopravních staveb před nepříznivými účinky vodní eroze a vhodnějšího zajištění stability svahu. Zejména pak TP 53 - Protierozní opatření na svazích pozemních komunikací z roku 2003. Zde uvedené metody hodnocení neodpovídají současnému stavu poznání problematiky vodní eroze a možnostem výpočtu hodnocení a způsobu návrhu. Erozní problematika je v TP řešena pouze obecnými pojmy a její kvantifikace chybí. Erozní škody na konstrukcích zemních těles jsou způsobeny především krátkodobými přívalovými dešti, které mají čistě epizodní charakter. Z hlediska dopadů na funkčnost a dlouhodobost stavby je nejproblematičtější vznik rýh, jakožto trvalých preferenčních cest proudění vody. Metodika přináší zejména aktualizaci ve způsobu určení erozního ohrožení a navržení vhodné ochrany v závislosti na návrhové srážce a na základě zvoleného typu ochranného opatření. Hodnoceny jsou vypočtené tečné síly na rozhraní voda-půda a rychlosti proudění. Takto získané hodnoty jsou porovnávány s limitními hodnotami pro stav holé půdy nebo podle zvoleného způsobu ochrany.
Název v anglickém jazyce
Protection of artificial slopes - erosion and stabilization of the surface layer
Popis výsledku anglicky
The aim of the methodology is to supplement and update the possibilities of protection of transport structures against the adverse effects of water erosion and to better ensure the stability of the slope. In particular, TP 53 - Anti-erosion measures on the slopes of roads from 2003. The evaluation methods presented here do not correspond to the current state of knowledge of water erosion and the possibilities of calculating the evaluation and design method. Erosion problems are solved in TP only by general concepts and its quantification is missing. Erosion damage to the structures of earth bodies is caused mainly by short-term torrential rains, which have a purely episodic character. In terms of impacts on the functionality and longevity of the building, the most problematic is the formation of grooves, as permanent preferential routes of water flow. In particular, the methodology provides an update on the method of determining the erosion risk and proposing appropriate protection depending on the design precipitation and on the basis of the selected type of protective measure. The calculated tangential forces at the water-soil interface and the flow velocity are evaluated. The values thus obtained are compared with the limit values for the state of the bare soil or according to the chosen method of protection.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH02030428" target="_blank" >TH02030428: Navrhování technických opatření pro stabilizaci a ochranu svahů před erozí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
nemá
Číslo předpisu
N
Technické parametry
metodika nabízí postupy pro zajištění stability svrchní vrstvy půdy sypaných svahů a jejich ochrany z hlediska ochrany před vodní erozí
Ekonomické parametry
Hlavním ekonomickým parametrem je environmentálně příznivější budování technické infrastruktury s menším dopadem na ŽP. Zároveň se jedná o zajištění stability kostrukcí náspů a výkopů.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů