Daylighting provision and visual comfort in unilaterally and bilaterally illuminated classroom
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F21%3A00352012" target="_blank" >RIV/68407700:21110/21:00352012 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21720/21:00352012
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1088/1742-6596/2042/1/012134" target="_blank" >https://doi.org/10.1088/1742-6596/2042/1/012134</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/2042/1/012134" target="_blank" >10.1088/1742-6596/2042/1/012134</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Daylighting provision and visual comfort in unilaterally and bilaterally illuminated classroom
Popis výsledku v původním jazyce
Children between the ages of 6 and 14 spend much of their day in the school classrooms, where they are exposed to only a fraction of the daylight quantities typical for the natural outdoor conditions. This paper examines unilaterally and bilaterally illuminated classrooms in terms of quantitative and qualitative requirements for daylighting in classrooms in winter and summer. The results of measurements and simulations pointed to the advantages of bilaterally illuminated classrooms if compared to unilaterally illuminated ones. In winter, the windows placed on two opposite walls provide a significantly higher uniformity of daylight. In summer, in addition to the improved uniformity, these windows arrangement offers higher variability in shading strategies, resulting in the greater availability of daylight and better visual comfort. These factors can potentially prevent or limit the development of myopia.
Název v anglickém jazyce
Daylighting provision and visual comfort in unilaterally and bilaterally illuminated classroom
Popis výsledku anglicky
Children between the ages of 6 and 14 spend much of their day in the school classrooms, where they are exposed to only a fraction of the daylight quantities typical for the natural outdoor conditions. This paper examines unilaterally and bilaterally illuminated classrooms in terms of quantitative and qualitative requirements for daylighting in classrooms in winter and summer. The results of measurements and simulations pointed to the advantages of bilaterally illuminated classrooms if compared to unilaterally illuminated ones. In winter, the windows placed on two opposite walls provide a significantly higher uniformity of daylight. In summer, in addition to the improved uniformity, these windows arrangement offers higher variability in shading strategies, resulting in the greater availability of daylight and better visual comfort. These factors can potentially prevent or limit the development of myopia.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FW02020025" target="_blank" >FW02020025: Stabilní a mobilní zařízení pro podporu cirkadiánní synchronizace, léčbu a prevenci psychických poruch prostřednictvím fototerapie plnospektrálním světlem</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Journal of Physics: Conference Series
ISBN
—
ISSN
1742-6596
e-ISSN
1742-6596
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
—
Název nakladatele
Journal of Physics: Conference Series (JPCS)
Místo vydání
Bristol
Místo konání akce
Lausanne
Datum konání akce
8. 9. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000724676100134