Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Daylighting provision and visual comfort in unilaterally and bilaterally illuminated classroom

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F21%3A00352012" target="_blank" >RIV/68407700:21110/21:00352012 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21720/21:00352012

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1088/1742-6596/2042/1/012134" target="_blank" >https://doi.org/10.1088/1742-6596/2042/1/012134</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/2042/1/012134" target="_blank" >10.1088/1742-6596/2042/1/012134</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Daylighting provision and visual comfort in unilaterally and bilaterally illuminated classroom

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Children between the ages of 6 and 14 spend much of their day in the school classrooms, where they are exposed to only a fraction of the daylight quantities typical for the natural outdoor conditions. This paper examines unilaterally and bilaterally illuminated classrooms in terms of quantitative and qualitative requirements for daylighting in classrooms in winter and summer. The results of measurements and simulations pointed to the advantages of bilaterally illuminated classrooms if compared to unilaterally illuminated ones. In winter, the windows placed on two opposite walls provide a significantly higher uniformity of daylight. In summer, in addition to the improved uniformity, these windows arrangement offers higher variability in shading strategies, resulting in the greater availability of daylight and better visual comfort. These factors can potentially prevent or limit the development of myopia.

  • Název v anglickém jazyce

    Daylighting provision and visual comfort in unilaterally and bilaterally illuminated classroom

  • Popis výsledku anglicky

    Children between the ages of 6 and 14 spend much of their day in the school classrooms, where they are exposed to only a fraction of the daylight quantities typical for the natural outdoor conditions. This paper examines unilaterally and bilaterally illuminated classrooms in terms of quantitative and qualitative requirements for daylighting in classrooms in winter and summer. The results of measurements and simulations pointed to the advantages of bilaterally illuminated classrooms if compared to unilaterally illuminated ones. In winter, the windows placed on two opposite walls provide a significantly higher uniformity of daylight. In summer, in addition to the improved uniformity, these windows arrangement offers higher variability in shading strategies, resulting in the greater availability of daylight and better visual comfort. These factors can potentially prevent or limit the development of myopia.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/FW02020025" target="_blank" >FW02020025: Stabilní a mobilní zařízení pro podporu cirkadiánní synchronizace, léčbu a prevenci psychických poruch prostřednictvím fototerapie plnospektrálním světlem</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Journal of Physics: Conference Series

  • ISBN

  • ISSN

    1742-6596

  • e-ISSN

    1742-6596

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Journal of Physics: Conference Series (JPCS)

  • Místo vydání

    Bristol

  • Místo konání akce

    Lausanne

  • Datum konání akce

    8. 9. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000724676100134