Metodika pro laboratorní posouzení konstrukčních řešení kluzných trnů do cementobetonových krytů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F24%3A00382205" target="_blank" >RIV/68407700:21110/24:00382205 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika pro laboratorní posouzení konstrukčních řešení kluzných trnů do cementobetonových krytů
Popis výsledku v původním jazyce
Tato metodika popisuje podrobné laboratorní postupy pro hodnocení konstrukčních variant kluzných trnů, které se používají ve vozovkách z cementobetonových krytů. Metodika zahrnuje čtyři klíčové testy: odolnost povrchu vůči nárazu, smykovou únosnost trnu ve střihu, odolnost vůči cyklickému zatěžování ve střižné spáře a určení přídržného smykového napětí při vytahování trnu (dle normy ČSN EN 13863-5). Tyto zkoušky zajišťují komplexní posouzení kluzných trnů z hlediska mechanického namáhání při jejich manipulaci a zatížení v konstrukci vozovky během provozu. Metodika je určena pro výrobce kompozitních trnů a stavební firmy v České republice a stanovuje základní kritéria pro certifikaci kluzných trnů Ministerstvem dopravy.
Název v anglickém jazyce
Methodology for the Laboratory Assessment of Dowels Bars for Cement Concrete Pavements
Popis výsledku anglicky
This methodology describes laboratory procedures for evaluating design variants of dowel bars used in concrete pavements. It encompasses four key tests: surface impact resistance, load-bearing capacity of the dowel in shear, resistance to cyclic loading in the shear plane, and determination of the bond shear stress during dowel pull-out (according to the ČSN EN 13863-5 standard). These tests provide a comprehensive assessment of dowel bars in terms of mechanical stress during handling and in-service loading of the pavement structure. The methodology is intended for composite dowel bars manufacturers and construction companies in the Czech Republic, and establishes the basic criteria for the Ministry of Transport’s certification of dowel bars.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK04000009" target="_blank" >CK04000009: Vývoj kompozitního kluzného trnu využívajícího čedičové jádro a metodiky jeho použití v liniových stavbách</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
EC/27/24
Číslo předpisu
MD-2899/2024-730/89
Technické parametry
Metodika zahrnuje čtyři laboratorní zkoušky, které definují technické požadavky na kluzné trny určené pro cementobetonové kryty vozovek: * Odolnost povrchu vůči nárazu: Posouzení odolnosti povlakové vrstvy vůči mechanickému poškození při manipulaci a instalaci. * Smyková únosnost ve střihu: Stanovení únosnosti trnu při přenosu smykového zatížení mezi deskami vozovky. * Odolnost vůči cyklickému zatěžování ve střižné spáře: Hodnocení životnosti trnu při opakovaném zatěžování odpovídajícím provozním podmínkám. * Přídržné smykové napětí při vytahování trnu (dle ČSN EN 13863-5): Kvantifikace soudržnosti mezi trnem a okolním betonem pro zajištění správné funkce ve vozovce.
Ekonomické parametry
Předložená metodika umožňuje výrobcům a stavebním firmám ekonomicky optimalizovat návrh a výběr kluzných trnů do cementobetonových krytů díky jasně definovaným laboratorním postupům a certifikačním kritériím. Zavedení jednotného systému zkoušek minimalizuje riziko nevhodně zvolených nebo méně kvalitních výrobků, což vede k úsporám nákladů na případné opravy a výměny v průběhu provozu. Komplexní posouzení mechanické odolnosti trnů navíc umožňuje přesnější odhad jejich životnosti, a tím snižuje celkové náklady na údržbu vozovek. Jednotná kritéria rovněž urychlují certifikační procesy, čímž snižují administrativní a provozní náklady výrobců a investorů při uvádění produktů na trh.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů