Specializovaná mapa mostu ve formě BIM se zobrazením vad a poruch
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F24%3A00382473" target="_blank" >RIV/68407700:21110/24:00382473 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Specializovaná mapa mostu ve formě BIM se zobrazením vad a poruch
Popis výsledku v původním jazyce
V roce 2024 byl pomocí technologie UAV v rámci projektu proveden nálet mostu v Rakovníku, jakožto vzorová ukázka jednotlivých výsledků projektu a jejich praktického zapojení. Podklad pro specializovanou mapu byly deriváty z jednotlivých částí celého postupu. Z prvotního zaměření pomocí laserového skenování společně s fotogrammetrickým modelem po náletu bylo vytvořeno podkladové mračno bodů v systémech JTSK a Bpv, které sloužilo pro tvorbu BIM. Následně byly do BIM implementovány vybrané vady a poruchy zjištěné z detektoru, které byly zpětně promítnuty na model mostu, ve formě polygonů. Těmto polygonům byly následně přidány další atributy a také zdrojová obrazová data z dronu, která umožňují uživateli vadu či poruchu podrobně prozkoumat.
Název v anglickém jazyce
Specialized bridge map in BIM form with defects and failures
Popis výsledku anglicky
In 2024, the bridge in Rakovník was raided using UAV technology as an exemplary demonstration of the individual project results and their practical application. The basis for the specialised map was the derivatives of the different parts of the whole procedure. From the initial laser scanning survey, together with the post-raid photogrammetric model, a base point cloud was created in JTSK and Bpv systems, which was used to create the BIM. Subsequently, selected defects and failures detected from the detector were implemented in the BIM and projected back onto the bridge model, in the form of polygons. Additional attributes were then added to these polygons, as well as the source image data from the drone, allowing the user to examine the defect or failure in detail.
Klasifikace
Druh
N<sub>map</sub> - Specializovaná mapa s odborným obsahem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK03000168" target="_blank" >CK03000168: Inteligentní metody pořizování a analýzy digitálních dat pro inspekce mostů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
CK03000168-V5
Číslo předpisu
—
Technické parametry
Mapa je dlouhá 67m, široká 6m, vysoká 10 m. Mapa umožnuje kontrunuální práci s mostem, jeho správou a sledování vývoje poruch.
Ekonomické parametry
Parametry lze jen odhadnout, pokud uvažujeme, že rozpočet SFDI je 160,3 mld. Kč, z toho jde na mosty odhadem 20%, je objem výstavby mostů 32 mld Kč. Pokud bude mapa využita v 2% případů a reklamovatelnost bude 5%, kde pomůže v reklamačním řízení, jde o benefit 32 mil. Kč
Označení certifikačního orgánu
—
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů