Analýza aerodynamické optimalizační funkce, řízení a zviditelnění proudění na profilech s jednoduchou klapkou pro aplikace na větroních třídy FAI 18m
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F07%3A02136675" target="_blank" >RIV/68407700:21220/07:02136675 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61388998:_____/07:00092983
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Target Function Analysis, Flow Control and Visualization on Flapped Airfoils of High-performance FAI 18m Sailplanes.
Popis výsledku v původním jazyce
Aerodynamic criteria for assessing the performance of flapped airfoils applicable on wings of FAI 18m sailplanes were established by a questionnaire survey. CFD methods were used to calculate values of the criteria. Procedure of target function evaluation, enabling to take into account optimum flap deflection was developed and used for five different airfoils, typical for contemporary top-performance sailplanes. Possibility of drag coefficient reduction by transition control on the lower surface, whileflap setting for circling, was studied. Surface flow visualization and integrating rake pressure measurement for optimum transition control was carried out on a high-performance sailplane HPH304S.
Název v anglickém jazyce
Target Function Analysis, Flow Control and Visualization on Flapped Airfoils of High-performance FAI 18m Sailplanes.
Popis výsledku anglicky
Aerodynamic criteria for assessing the performance of flapped airfoils applicable on wings of FAI 18m sailplanes were established by a questionnaire survey. CFD methods were used to calculate values of the criteria. Procedure of target function evaluation, enabling to take into account optimum flap deflection was developed and used for five different airfoils, typical for contemporary top-performance sailplanes. Possibility of drag coefficient reduction by transition control on the lower surface, whileflap setting for circling, was studied. Surface flow visualization and integrating rake pressure measurement for optimum transition control was carried out on a high-performance sailplane HPH304S.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
XXVI. Setkání kateder mechaniky tekutin a termodynamiky
ISBN
80-86786-09-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
73-81
Název nakladatele
Gradient
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Herbertov
Datum konání akce
28. 8. 2007
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—