A Simple Physical Model of ICE Mechanical Losses
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F11%3A00189532" target="_blank" >RIV/68407700:21220/11:00189532 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
A Simple Physical Model of ICE Mechanical Losses
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of the current paper is describing the development and experimental calibration of the physical cranktrain model for FMEP prediction, based on simplified phenomenological model of mixed friction. The model uses simply defined shapes of Stribeck curves (friction coefficient) in dependence on Sommerfeld number, i.e., on effective sliding velocity, oil viscosity, dimension scaling factor and the normal force load. The piston rings are loaded by pre-tension and by pressure difference at external andinternal surfaces. The instantaneous pressures at ring-pack are simulated using GT Power modules. Forces and torques in the cranktrain are calculated iteratively taking into account the additional friction effects and the non-uniformity of crank speed,reflected by inertia forces. The model has been calibrated using data from engine tests at different loads, speeds and oil/cooling water temperature levels. The results show the predictive accuracy better than four percent considering mec
Název v anglickém jazyce
A Simple Physical Model of ICE Mechanical Losses
Popis výsledku anglicky
The aim of the current paper is describing the development and experimental calibration of the physical cranktrain model for FMEP prediction, based on simplified phenomenological model of mixed friction. The model uses simply defined shapes of Stribeck curves (friction coefficient) in dependence on Sommerfeld number, i.e., on effective sliding velocity, oil viscosity, dimension scaling factor and the normal force load. The piston rings are loaded by pre-tension and by pressure difference at external andinternal surfaces. The instantaneous pressures at ring-pack are simulated using GT Power modules. Forces and torques in the cranktrain are calculated iteratively taking into account the additional friction effects and the non-uniformity of crank speed,reflected by inertia forces. The model has been calibrated using data from engine tests at different loads, speeds and oil/cooling water temperature levels. The results show the predictive accuracy better than four percent considering mec
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
SAE Technical Collection - Modeling of SI and Diesel Engines, Coll-TP-00156
ISBN
978-0-7680-4753-0
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
13-30
Počet stran knihy
225
Název nakladatele
SAE International
Místo vydání
Warrendale, PA 15096
Kód UT WoS kapitoly
—