Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A Simple Physical Model of ICE Mechanical Losses

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F11%3A00189532" target="_blank" >RIV/68407700:21220/11:00189532 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A Simple Physical Model of ICE Mechanical Losses

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of the current paper is describing the development and experimental calibration of the physical cranktrain model for FMEP prediction, based on simplified phenomenological model of mixed friction. The model uses simply defined shapes of Stribeck curves (friction coefficient) in dependence on Sommerfeld number, i.e., on effective sliding velocity, oil viscosity, dimension scaling factor and the normal force load. The piston rings are loaded by pre-tension and by pressure difference at external andinternal surfaces. The instantaneous pressures at ring-pack are simulated using GT Power modules. Forces and torques in the cranktrain are calculated iteratively taking into account the additional friction effects and the non-uniformity of crank speed,reflected by inertia forces. The model has been calibrated using data from engine tests at different loads, speeds and oil/cooling water temperature levels. The results show the predictive accuracy better than four percent considering mec

  • Název v anglickém jazyce

    A Simple Physical Model of ICE Mechanical Losses

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the current paper is describing the development and experimental calibration of the physical cranktrain model for FMEP prediction, based on simplified phenomenological model of mixed friction. The model uses simply defined shapes of Stribeck curves (friction coefficient) in dependence on Sommerfeld number, i.e., on effective sliding velocity, oil viscosity, dimension scaling factor and the normal force load. The piston rings are loaded by pre-tension and by pressure difference at external andinternal surfaces. The instantaneous pressures at ring-pack are simulated using GT Power modules. Forces and torques in the cranktrain are calculated iteratively taking into account the additional friction effects and the non-uniformity of crank speed,reflected by inertia forces. The model has been calibrated using data from engine tests at different loads, speeds and oil/cooling water temperature levels. The results show the predictive accuracy better than four percent considering mec

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    JT - Pohon, motory a paliva

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    SAE Technical Collection - Modeling of SI and Diesel Engines, Coll-TP-00156

  • ISBN

    978-0-7680-4753-0

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    13-30

  • Počet stran knihy

    225

  • Název nakladatele

    SAE International

  • Místo vydání

    Warrendale, PA 15096

  • Kód UT WoS kapitoly