Metallographic exploration of TWIP Steel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F12%3A00239395" target="_blank" >RIV/68407700:21220/12:00239395 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Metallographic exploration of TWIP Steel
Popis výsledku v původním jazyce
Steels with 17-22 wt. % Mn and 0.6 wt. % C exhibit low stacking fault energy (SFE) at room temperature. The optimum recommended stacking fault energy value is between 18 and 30 mJ.m-2. During deformation, this causes mechanical twinning and, when combined with dislocation gliding, it leads to the twinninginduced plasticity phenomenon (TWIP). Exceptional mechanical properties in this TWIP alloy with facecentred cubic lattice are provided by the interaction between dislocation slip (reduced free path), mechanical twinning and the formation of complex microstructure (competing martensite formation (ε - martensite or α'-martensite). When compared with other steels used in automotive industry, such as HSLA, DP or TRIP, the TWIP-based steels exhibit a strain hardening coefficient n of 0.4 at low strains, which is a twice higher value. This strengthening effect results in tensile strength of approximately 1200 MPa, combined with increased elongation with peaks up to 70 %. Recently, these steels began to be used more widely, particularly in the automotive industry.
Název v anglickém jazyce
Metallographic exploration of TWIP Steel
Popis výsledku anglicky
Steels with 17-22 wt. % Mn and 0.6 wt. % C exhibit low stacking fault energy (SFE) at room temperature. The optimum recommended stacking fault energy value is between 18 and 30 mJ.m-2. During deformation, this causes mechanical twinning and, when combined with dislocation gliding, it leads to the twinninginduced plasticity phenomenon (TWIP). Exceptional mechanical properties in this TWIP alloy with facecentred cubic lattice are provided by the interaction between dislocation slip (reduced free path), mechanical twinning and the formation of complex microstructure (competing martensite formation (ε - martensite or α'-martensite). When compared with other steels used in automotive industry, such as HSLA, DP or TRIP, the TWIP-based steels exhibit a strain hardening coefficient n of 0.4 at low strains, which is a twice higher value. This strengthening effect results in tensile strength of approximately 1200 MPa, combined with increased elongation with peaks up to 70 %. Recently, these steels began to be used more widely, particularly in the automotive industry.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JG - Hutnictví, kovové materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
METAL 2012 Conference proceedings
ISBN
978-80-87294-31-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
446-452
Název nakladatele
Technická universita Ostrava - Vysoká škola báňská
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
23. 5. 2012
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—