The Use of FBG Sensors for Monitoring of the Composite Wing Structure
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F14%3A00227111" target="_blank" >RIV/68407700:21220/14:00227111 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ndt.net/events/ECNDT2014/app/content/Paper/499_Dvorak_Rev2.pdf" target="_blank" >http://www.ndt.net/events/ECNDT2014/app/content/Paper/499_Dvorak_Rev2.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Use of FBG Sensors for Monitoring of the Composite Wing Structure
Popis výsledku v původním jazyce
This paper is focused on determination of mechanical properties of optical fibers that are used for manufacturing of Fiber Bragg Grating (FBG) sensors and also on calibration of strain and temperature sensitivity of chosen FBG sensors. The goal of the experimental testing is to choose FBG sensor with primary coating material, which is suitable for embedding into the composite or into the adhesive joints of composite wing structure. Defining conditions for selection of FBG sensors are particularly maximum temperature during the composite curing process (no more than 70 °C) and presumed level of maximum mechanical strain in areas, where the FBG sensors will be installed (up to 6 000 ?m/m). Another requirement was to use FBG sensors with central wavelength of 830 nm, because of available optical measurement devices. FBG sensors with the selected primary coating material were embedded into the wing spar cap and into the adhesive joint of a spar cap and shear web to provide strain values du
Název v anglickém jazyce
The Use of FBG Sensors for Monitoring of the Composite Wing Structure
Popis výsledku anglicky
This paper is focused on determination of mechanical properties of optical fibers that are used for manufacturing of Fiber Bragg Grating (FBG) sensors and also on calibration of strain and temperature sensitivity of chosen FBG sensors. The goal of the experimental testing is to choose FBG sensor with primary coating material, which is suitable for embedding into the composite or into the adhesive joints of composite wing structure. Defining conditions for selection of FBG sensors are particularly maximum temperature during the composite curing process (no more than 70 °C) and presumed level of maximum mechanical strain in areas, where the FBG sensors will be installed (up to 6 000 ?m/m). Another requirement was to use FBG sensors with central wavelength of 830 nm, because of available optical measurement devices. FBG sensors with the selected primary coating material were embedded into the wing spar cap and into the adhesive joint of a spar cap and shear web to provide strain values du
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JI - Kompositní materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FR-TI1%2F290" target="_blank" >FR-TI1/290: *Demonstrátor kompozitové řídící plochy velkého dopravního letounu podle předpisu CS-25</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
11th European Conference on NDT Proceedings
ISBN
978-80-214-5018-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
—
Název nakladatele
Brno University of Technology
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Prague
Datum konání akce
6. 10. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—