Cost Saving When Using Enhanced Conductivity Nuclear Fuel Containing BeO in WWER-1000 Reactors
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F14%3A00227185" target="_blank" >RIV/68407700:21220/14:00227185 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1115/ICONE22-30901" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1115/ICONE22-30901</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1115/ICONE22-30901" target="_blank" >10.1115/ICONE22-30901</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Cost Saving When Using Enhanced Conductivity Nuclear Fuel Containing BeO in WWER-1000 Reactors
Popis výsledku v původním jazyce
Current pressurized water reactors utilize sintered UO2 that has a number of advantages and disadvantages. Uranium Dioxide?s low thermal conductivity results in a large thermal gradient within the fuel pellet corresponding to higher centerline temperatures compared to other potential fuel forms. These gradients result in non-uniform thermal expansion leading to large internal stresses resulting in cracking of the pellet and fuel-clad interaction, which can lead to loss of the integrity of the fuel pin.Higher fuel temperatures also increase the release of fission gases. Fuels with higher thermal conductivity may alleviate or reduce the severity of these adverse conditions. It is shown that higher thermal conductivity can be obtained by adding BeO to the basic UO2 matrix. This paper focuses on WWER1000 hexagonal fuel geometry. Improvements when using 10% of BeO, as proposed in this paper, reduce the centerline nuclear fuel temperature by 234°C and improve the fuel economy while reducing
Název v anglickém jazyce
Cost Saving When Using Enhanced Conductivity Nuclear Fuel Containing BeO in WWER-1000 Reactors
Popis výsledku anglicky
Current pressurized water reactors utilize sintered UO2 that has a number of advantages and disadvantages. Uranium Dioxide?s low thermal conductivity results in a large thermal gradient within the fuel pellet corresponding to higher centerline temperatures compared to other potential fuel forms. These gradients result in non-uniform thermal expansion leading to large internal stresses resulting in cracking of the pellet and fuel-clad interaction, which can lead to loss of the integrity of the fuel pin.Higher fuel temperatures also increase the release of fission gases. Fuels with higher thermal conductivity may alleviate or reduce the severity of these adverse conditions. It is shown that higher thermal conductivity can be obtained by adding BeO to the basic UO2 matrix. This paper focuses on WWER1000 hexagonal fuel geometry. Improvements when using 10% of BeO, as proposed in this paper, reduce the centerline nuclear fuel temperature by 234°C and improve the fuel economy while reducing
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JF - Jaderná energetika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020455" target="_blank" >TE01020455: Centrum pokročilých jaderných technologií (CANUT)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
22nd International Conference on Nuclear Engineering
ISBN
978-0-7918-4589-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
—
Název nakladatele
ASME
Místo vydání
New York
Místo konání akce
Prague
Datum konání akce
7. 7. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—