Modelling the effects of a vegetation barrier on road dust dispersion
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F16%3A00235364" target="_blank" >RIV/68407700:21220/16:00235364 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.821.105" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.821.105</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.821.105" target="_blank" >10.4028/www.scientific.net/AMM.821.105</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Modelling the effects of a vegetation barrier on road dust dispersion
Popis výsledku v původním jazyce
Atmospheric particulate matter (PM) is a well known risk to human health. Vehicular traffic is one of the major sources of particulates in an urban setting. We study a problem of the road dust dispersion. Using a CFD solver based on the RANS equations, we investigate the effect of a vegetation barrier on the concentration of the airborne PM induced by the road traffic. A simplified 2D model of a porous obstacle adjacent to a road source of two particle classes serves as an idealization of a real-world situation. The filtering efficiency of the barrier is investigated under varying atmospheric conditions. Our model indicates that the efficiency decreases for increasing wind speed. The effect of atmospheric stratification on the air quality behind the barrier is shown to be highly dependent on the wind speed.
Název v anglickém jazyce
Modelling the effects of a vegetation barrier on road dust dispersion
Popis výsledku anglicky
Atmospheric particulate matter (PM) is a well known risk to human health. Vehicular traffic is one of the major sources of particulates in an urban setting. We study a problem of the road dust dispersion. Using a CFD solver based on the RANS equations, we investigate the effect of a vegetation barrier on the concentration of the airborne PM induced by the road traffic. A simplified 2D model of a porous obstacle adjacent to a road source of two particle classes serves as an idealization of a real-world situation. The filtering efficiency of the barrier is investigated under varying atmospheric conditions. Our model indicates that the efficiency decreases for increasing wind speed. The effect of atmospheric stratification on the air quality behind the barrier is shown to be highly dependent on the wind speed.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DG - Vědy o atmosféře, meteorologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Applied Mechanics and Materials
ISSN
1662-7482
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
821
Stát vydavatele periodika
CH - Švýcarská konfederace
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
105-112
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—