Trať pro měření aerodynamického hluku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F17%3A00314058" target="_blank" >RIV/68407700:21220/17:00314058 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Trať pro měření aerodynamického hluku
Popis výsledku v původním jazyce
Zařízení bylo navrženo pro vývoj profilů lopatkových mříží vzduchotechnických vyústek s cílem snížit jejich generovaný aerodynamický hluku. Zvýšený aerodynamický hluk na koncových elementech je nežádoucí a nelze ho utlumit dodatečným tlumičem hluku. Cílem projektu tedy bylo vytvořit experimentální trať pro měření aerodynamického hluku při obtékání lopatek koncových elementů vzduchotechnických vyústek. Záměrem je mít možnost provádět experimenty s generování aerodynamického hluku vzniklého na bázi pouhé interakce tvaru obtékaného předmětu a proudu vzduchu a to pro rychlosti proudění do 27 m/s, s tím, že reálné rychlosti proudění vzduchu v systémech vzduchotechniky, pro které je tato trať stavěná, jsou výrazně pod 18 m/s. Problematika takové tratě spočívá v tom, že generátor proudu vzduchu – ventilátor generuje hluk, který je mnohem větší úrovně, než aerodynamický hluk při obtékání lopatek, válců, či jiných experimentálních předmětů, což je nutné zohlednit v návrhu tratě. Nutná podmínka takové tratě je, že hluk pozadí musí být pouze hluk generovaný z dýzy – zdroj proudu vzduchu. Aerodynamický hluk z dýzy pro rychlosti proudění pod 30 m/s se dominantně projevuje v nižších frekvenčních pásmech pod 80 Hz. Hluk generovaný od obtékání předmětů je dominantní ve středních a vyšších kmitočtech od 100 Hz (vyšší tóny aerodynamického hluku jsou principem Strouhalových tónů, které přímo souvisí s interakci turbulentního proudění a generovaného zvuku, resp. frekvencí fluktuací rychlosti nebo tlaku a frekvencí zvuku). Ve středních kmitočtech je hluk od proudění samotnou dýzou v úrovni pod Lp < 20 dB, tj. min. o 15 dB menší než při obtékání předmětů. Koncovým prvkem trati je Vitošínského dýza o průměru 500/150 mm s vyrovnaným rychlostním profilem.
Název v anglickém jazyce
Experimental test stand for aerodynamic noise
Popis výsledku anglicky
The experimental test stand was built for experiments with aerodynamic noise generated by the flow around the terminal diffusers of air-distributing systems, e.g. the blade grill. Higher aerodynamic noise is negligible in the terminal diffusers of HVAC systems and it is impossible to reduce it by dumper. The experimental test stand was developed for reducing the aerodynamic noise of the blades commonly used as the terminal diffusers in HVAC systems. The maximum airflow velocity 27 m/s was the goal of the project, although the common velocity of the flow in the terminal elements of HVAC systems is under 18 m/s. The main problem is the background noise of that experimental test stand, because the main source of the noise is the fan. A necessary condition of the experimental test stand is that the background noise is caused only by the aerodynamic noise generated by the nozzle. The aerodynamic noise by the flow from the nozzle up to velocity 30 m/s is dominant under 80 Hz, the noise generated by the flow around cylinders or blades is dominant from 100 Hz to higher (higher frequency of the noise peak is in accordance with Strouhal tones, which are corelated between the interaction of turbulent flow and generated noise, respectively fluctuations of the flow velocity or pressure and sound pressure). Sound pressure level of the aerodynamic noise generated by the nozzle is for the middle frequencies under Lp < 20 dB, about 15 dB lower then noise from the blades. The experimental airflow outlet is the Vitosinskyj discharge nozzle which changes the diameter from 500 mm to 150 mm with a steady velocity profile without significant intensity of the turbulence.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20704 - Energy and fuels
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
U12116 FVZ-TMAH-2017
Číselná identifikace
SGS16/212
Technické parametry
Experimentální trať má ventilátor s dozadu zahnutými lopatkami typ ZIEHL-ABEGG ER25C - 2DN.B7.1R, výkon 1,1 kW, otáčky 2800 ot/min, při průtok 3000 m3/hod, dopravní tlak ~ 700 Pa. Průměr oběžného kola je 300 mm. Ventilátor je umístěn v technologickém kanále pod podlahou mimo hlukovou laboratoř, v sací části je zatlumen buňkovými tlumiči hluku délky 3 m, ve výdechové části je kombinace buňkových tlumičů délky 4 m (pro střední a vyšší kmitočtová pásma), a zvukopohltivá komora jako rezonanční tlumič s absorpční funkcí pro útlum nízkých frekvencí. Maximální rychlost proudu vzduchu je 27 m/s při průměru kruhového ústí 150 mm.
Ekonomické parametry
Zařízení je možné použít pro vývoj koncových elementů VZT. Pořizovací cena zařízení je 200 000 Kč + další nutné stavební úpravy.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
ústav techniky prostředí
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—