Analytical gear mesh model using 3D gear geometry
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F17%3A00317512" target="_blank" >RIV/68407700:21220/17:00317512 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5755/j01.mech.23.3.14325" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5755/j01.mech.23.3.14325</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5755/j01.mech.23.3.14325" target="_blank" >10.5755/j01.mech.23.3.14325</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Analytical gear mesh model using 3D gear geometry
Popis výsledku v původním jazyce
This paper presents a model of the interaction of mating gears. The approach uses 3D gear geometry for the calculation of teeth penetration. The contact force is evaluated using the penetration between all mating teeth and the known contact stiffness. Gear meshing is evaluated using an analytical solution based on gear flank parameterization. The advantage of such an approach is to involve real gear geometry in the calculation of the contact force. The model involves the effects of the backlash between teeth (gear rattling, hammering), engagement and disengagement of the teeth pair in contact and the variation of the number of teeth pairs in contact (gear whine). The ideal tooth flank geometry is modified using the measured flank modifications. The dynamic behaviour of the interaction between two gears is modelled and compared with the 2D spring-damper model.
Název v anglickém jazyce
Analytical gear mesh model using 3D gear geometry
Popis výsledku anglicky
This paper presents a model of the interaction of mating gears. The approach uses 3D gear geometry for the calculation of teeth penetration. The contact force is evaluated using the penetration between all mating teeth and the known contact stiffness. Gear meshing is evaluated using an analytical solution based on gear flank parameterization. The advantage of such an approach is to involve real gear geometry in the calculation of the contact force. The model involves the effects of the backlash between teeth (gear rattling, hammering), engagement and disengagement of the teeth pair in contact and the variation of the number of teeth pairs in contact (gear whine). The ideal tooth flank geometry is modified using the measured flank modifications. The dynamic behaviour of the interaction between two gears is modelled and compared with the 2D spring-damper model.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-39100S" target="_blank" >GA13-39100S: Mechatronický pružný kloub</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Mechanics
ISSN
2029-6983
e-ISSN
2029-6983
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
LT - Litevská republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
425-431
Kód UT WoS článku
000406156000016
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85021640661