Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analytical gear mesh model using 3D gear geometry

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F17%3A00317512" target="_blank" >RIV/68407700:21220/17:00317512 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5755/j01.mech.23.3.14325" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5755/j01.mech.23.3.14325</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5755/j01.mech.23.3.14325" target="_blank" >10.5755/j01.mech.23.3.14325</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Analytical gear mesh model using 3D gear geometry

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper presents a model of the interaction of mating gears. The approach uses 3D gear geometry for the calculation of teeth penetration. The contact force is evaluated using the penetration between all mating teeth and the known contact stiffness. Gear meshing is evaluated using an analytical solution based on gear flank parameterization. The advantage of such an approach is to involve real gear geometry in the calculation of the contact force. The model involves the effects of the backlash between teeth (gear rattling, hammering), engagement and disengagement of the teeth pair in contact and the variation of the number of teeth pairs in contact (gear whine). The ideal tooth flank geometry is modified using the measured flank modifications. The dynamic behaviour of the interaction between two gears is modelled and compared with the 2D spring-damper model.

  • Název v anglickém jazyce

    Analytical gear mesh model using 3D gear geometry

  • Popis výsledku anglicky

    This paper presents a model of the interaction of mating gears. The approach uses 3D gear geometry for the calculation of teeth penetration. The contact force is evaluated using the penetration between all mating teeth and the known contact stiffness. Gear meshing is evaluated using an analytical solution based on gear flank parameterization. The advantage of such an approach is to involve real gear geometry in the calculation of the contact force. The model involves the effects of the backlash between teeth (gear rattling, hammering), engagement and disengagement of the teeth pair in contact and the variation of the number of teeth pairs in contact (gear whine). The ideal tooth flank geometry is modified using the measured flank modifications. The dynamic behaviour of the interaction between two gears is modelled and compared with the 2D spring-damper model.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-39100S" target="_blank" >GA13-39100S: Mechatronický pružný kloub</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Mechanics

  • ISSN

    2029-6983

  • e-ISSN

    2029-6983

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    LT - Litevská republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    425-431

  • Kód UT WoS článku

    000406156000016

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85021640661