Zubová řadicí spojka s aretačním mechanismem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F18%3A00321192" target="_blank" >RIV/68407700:21220/18:00321192 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zubová řadicí spojka s aretačním mechanismem
Popis výsledku v původním jazyce
Zubová spojka charakteristická ozubením vymezujícím obvodovou vůli při záběru a přenosu momentu. Axiální síly vznikající při přenosu momentu tímto ozubením zachycuje aretační mechanismus se dvěma aretačními kroužky, který udržuje spojku v požadované poloze a současně umožňuje její pohyb (řazení) ve chvíli, kdy je to žádoucí.
Název v anglickém jazyce
Dog Clutch with Blocking Mechanism
Popis výsledku anglicky
Dog clutch with specifically shaped dogs which eliminate backlash in engaged position. These dogs generate axial load while transmitting torque. To secure the clutch in required position, a blocking mechanism with two blocking rings is present. It also allows movement (shifting) of the clutch when needed.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LO1311" target="_blank" >LO1311: Rozvoj Centra vozidel udržitelné mobility</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
DP_Jasny_V4.3
Číselná identifikace
DP_Jasny_V4.3
Technické parametry
Zubová spojka s aretačním mechanismem je navržená jako náhrada za synchronizační spojky používané zejména v mechanických hřídelových převodovkách. Nutnou podmínkou pro takovou náhradu je přítomnost externí synchronizace otáček při řazení. Zároveň může nahradit jiné typy zubových spojek v aplikacích, kde se vyžaduje minimální obvodová vůle. Funkční vzorek byl vyroben za účelem otestování funkčnosti v automobilové hřídelové převodovce VW MQ 200. Je konstruován jako náhrada za synchronizační spojku třetího a čtvrtého rychlostního stupně, pro jeho zástavbu do převodovky není nutné provádět její konstrukční úpravy. Hmotnost funkčního vzorku: 0,8 kg Momentová kapacita: 200 Nm (dimenzováno pro převodovku MQ 200)
Ekonomické parametry
V případě náhrady synchronizační spojky spojkou zubovou: - zubová spojka s aretačním mechanismem má menší počet dílů než synchronizační spojka, je menší a kompaktnější, tudíž i jednodušší na výrobu; v přímém porovnání výrobních nákladů odhaduji rozdíl v řádu 20 až 30 % pro jednu spojku (jedna spojka zajistí řazení dvou rychlostních stupňů) - tento odhad však nezahrnuje externí synchronizaci, takováto aplikace je proto výhodná zejména v případě hybridních vozidel, kde může synchronizaci zajišťovat elektromotor
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
centrum vozidel udržitelné mobility Josefa Božka
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—