Analysis of material removal on radial compressor wheel of aircraft engine after finishing production operations using CMM
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F18%3A00325212" target="_blank" >RIV/68407700:21220/18:00325212 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.mmscience.eu/november-2018.html#201818" target="_blank" >http://www.mmscience.eu/november-2018.html#201818</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.17973/MMSJ.2018_11_201818" target="_blank" >10.17973/MMSJ.2018_11_201818</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Analysis of material removal on radial compressor wheel of aircraft engine after finishing production operations using CMM
Popis výsledku v původním jazyce
This paper deals with the dimensional analysis of the turboprop aircraft engine radial compressor wheel. The radial compressor wheel is very complex component. This part is manufactured by turning and five-axis milling technology. Due to the high stress of this part in service life, the residual stress in the surface layer is important. Desirable are the compressive stress levels to prevent cracks. For this reason, research is being carried out on technologies that influence the surface layer. They are the finishing technologies vibrational tumbling and superfinishing. The article describes the method used to measure the thickness variation of blade of the compressor wheel after vibrational tumbling and superfinishing. In terms of shape complexity a coordinate measuring machine with a rotary table was used.
Název v anglickém jazyce
Analysis of material removal on radial compressor wheel of aircraft engine after finishing production operations using CMM
Popis výsledku anglicky
This paper deals with the dimensional analysis of the turboprop aircraft engine radial compressor wheel. The radial compressor wheel is very complex component. This part is manufactured by turning and five-axis milling technology. Due to the high stress of this part in service life, the residual stress in the surface layer is important. Desirable are the compressive stress levels to prevent cracks. For this reason, research is being carried out on technologies that influence the surface layer. They are the finishing technologies vibrational tumbling and superfinishing. The article describes the method used to measure the thickness variation of blade of the compressor wheel after vibrational tumbling and superfinishing. In terms of shape complexity a coordinate measuring machine with a rotary table was used.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH01011405" target="_blank" >TH01011405: Zvyšování životnosti a možnosti oprav lopatkových dílů kompresoru z Ti6Al4V v turbovrtulových motorech</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
MM Science Journal
ISSN
1803-1269
e-ISSN
1805-0476
Svazek periodika
4_2018
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
2521-2525
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85057342204