Numerical simulation of unsteady flows through a radial turbine
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F19%3A00331151" target="_blank" >RIV/68407700:21220/19:00331151 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1007/s10444-019-09670-4" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/s10444-019-09670-4</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10444-019-09670-4" target="_blank" >10.1007/s10444-019-09670-4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Numerical simulation of unsteady flows through a radial turbine
Popis výsledku v původním jazyce
The article deals with the numerical simulation of unsteady flows through the turbine part of the turbocharger. The main focus of the article is the extension of the in-house CFD finite volume solver for the case of unsteady flows in radial turbines and the coupling to an external zero-dimensional model of the inlet and outlet parts. In the second part, brief description of a simplified one-dimensional model of the turbine is given. The final part presents a comparison of the results of numerical simulations using both the 3D CFD method and the 1D simplified model with the experimental data. The comparison shows that the properly calibrated 1D model gives accurate predictions of mass flow rate and turbine performance at much less computational time than the full 3D CFD method. On the other hand, the more expensive 3D CFD method does not need any specific calibration and allows detailed inspections of the flow fields.
Název v anglickém jazyce
Numerical simulation of unsteady flows through a radial turbine
Popis výsledku anglicky
The article deals with the numerical simulation of unsteady flows through the turbine part of the turbocharger. The main focus of the article is the extension of the in-house CFD finite volume solver for the case of unsteady flows in radial turbines and the coupling to an external zero-dimensional model of the inlet and outlet parts. In the second part, brief description of a simplified one-dimensional model of the turbine is given. The final part presents a comparison of the results of numerical simulations using both the 3D CFD method and the 1D simplified model with the experimental data. The comparison shows that the properly calibrated 1D model gives accurate predictions of mass flow rate and turbine performance at much less computational time than the full 3D CFD method. On the other hand, the more expensive 3D CFD method does not need any specific calibration and allows detailed inspections of the flow fields.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000826" target="_blank" >EF16_019/0000826: Centrum pokročilých leteckých technologií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Advances in Computational Mathematics
ISSN
1019-7168
e-ISSN
1572-9044
Svazek periodika
45
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CH - Švýcarská konfederace
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
1939-1952
Kód UT WoS článku
000480573200011
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85061272485