Cylindrical Roller Bearing Lubrication Regimes Analysis At Low Speed And Pure Radial Load
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F19%3A00332169" target="_blank" >RIV/68407700:21220/19:00332169 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.14311/AP.2019.59.0272" target="_blank" >https://doi.org/10.14311/AP.2019.59.0272</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14311/AP.2019.59.0272" target="_blank" >10.14311/AP.2019.59.0272</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Cylindrical Roller Bearing Lubrication Regimes Analysis At Low Speed And Pure Radial Load
Popis výsledku v původním jazyce
In this article, we describe a method of the roller bearing lubrication regime prediction. It uses a mathematical model of the bearing based on the standard ISO/TS 16281 to obtain the external load distribution over the rolling elements. We consider the effects of press fit and thermal gradient etween bearing rings on the internal clearance. The model is limited to an input of an uni-axial radial load and it neglects the centrifugal forces and gyroscopic moments due to its application for the region of low speeds. The lubrication film thickness is evaluated for the most loaded rolling element by a numerical solution of Reynolds’ equation for the line contact. The assessment of the lubrication regime takes into the account the surface roughness by employing the lubrication coefficient as an output parameter. Presented outcomes of the study, based on the measured geometry of the bearing, show the importance of an appropriate lubricant selection for the application.
Název v anglickém jazyce
Cylindrical Roller Bearing Lubrication Regimes Analysis At Low Speed And Pure Radial Load
Popis výsledku anglicky
In this article, we describe a method of the roller bearing lubrication regime prediction. It uses a mathematical model of the bearing based on the standard ISO/TS 16281 to obtain the external load distribution over the rolling elements. We consider the effects of press fit and thermal gradient etween bearing rings on the internal clearance. The model is limited to an input of an uni-axial radial load and it neglects the centrifugal forces and gyroscopic moments due to its application for the region of low speeds. The lubrication film thickness is evaluated for the most loaded rolling element by a numerical solution of Reynolds’ equation for the line contact. The assessment of the lubrication regime takes into the account the surface roughness by employing the lubrication coefficient as an output parameter. Presented outcomes of the study, based on the measured geometry of the bearing, show the importance of an appropriate lubricant selection for the application.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
21100 - Other engineering and technologies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Polytechnica
ISSN
1210-2709
e-ISSN
1805-2363
Svazek periodika
59
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
272-282
Kód UT WoS článku
000484345300007
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85070807094