Isothermal low-cycle fatigue and fatigue-creep of a 42CrMo4 steel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00340152" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00340152 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2020.105538" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2020.105538</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2020.105538" target="_blank" >10.1016/j.ijfatigue.2020.105538</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Isothermal low-cycle fatigue and fatigue-creep of a 42CrMo4 steel
Popis výsledku v původním jazyce
A series of strain-controlled experiments was performed on quenched and tempered martensitic steel 42CrMo4, with and without a tensile peak strain-dwell. The experiments were performed for three different strain rates and for two different strain dwells in the temperature range between 300 and 600 °C. Scanning electron microscopy and optical microscopy were then used to study the microstructure evolution and the damage mechanisms. The experimental results show that tensile peak strain-dwell may lead to interaction between creep and fatigue. Finally, the effect of a decreasing strain rate and increasing duration of the strain-dwell on the observed fatigue lifetime is quantified.
Název v anglickém jazyce
Isothermal low-cycle fatigue and fatigue-creep of a 42CrMo4 steel
Popis výsledku anglicky
A series of strain-controlled experiments was performed on quenched and tempered martensitic steel 42CrMo4, with and without a tensile peak strain-dwell. The experiments were performed for three different strain rates and for two different strain dwells in the temperature range between 300 and 600 °C. Scanning electron microscopy and optical microscopy were then used to study the microstructure evolution and the damage mechanisms. The experimental results show that tensile peak strain-dwell may lead to interaction between creep and fatigue. Finally, the effect of a decreasing strain rate and increasing duration of the strain-dwell on the observed fatigue lifetime is quantified.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000826" target="_blank" >EF16_019/0000826: Centrum pokročilých leteckých technologií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Fatigue
ISSN
0142-1123
e-ISSN
1879-3452
Svazek periodika
135
Číslo periodika v rámci svazku
June
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000525299400021
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85079898842