Zubová řadicí spojka bez obvodové vůle
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00343472" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00343472 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zubová řadicí spojka bez obvodové vůle
Popis výsledku v původním jazyce
Jedná se o přepracovanou a vylepšenou konstrukci zubové spojky s aretačním mechanismem. Došlo ke zjednodušení aretačního mechanismu a snížení míry jeho namáhání. Mechanický princip funkce zůstal zachován. Tvar zubů přenášejících točivý moment vymezuje obvodovou vůli v zařazeném stavu. Tento funkční vzorek je spojka pro III. a IV. rychlostní stupeň.
Název v anglickém jazyce
Dog Clutch Without Circular Backlash
Popis výsledku anglicky
Design of the original dog clutch with blocking mechanism was reworked and improved. The blocking mechanism was simplified and its stress reduced. Purely mechanical functionality was preserved. The shape of the dogs minimizes circular backlash of the clutch in engaged state. This functional sample is dog clutch for 3rd and 4th gear.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
PJ1-G34
Číselná identifikace
PJ1-G34
Technické parametry
Funkční vzorek je náhradou za synchronizační spojku III. a IV. rychlostního stupně převodovky Škoda MQ200. Pro zástavbu do převodovky není nutné provádět její konstrukční úpravy. Největšího vylepšení doznalo srdce aretačního mechanismu - aretační kroužek. Postačuje jeden místo dvou a současně pokleslo se zmenšilo jeho ohybové namáhání i řadicí síla - obojí cca na polovinu původních hodnot. Současná řadicí síla nutná k překonání aretace je přibližně 50 N, což je výrazně méně než řadicí síly v převodovkách se synchronizačními spojkami. Počet dílů spojky se snížil díky čemuž se zlepšila tuhost a přesnost geometrických vazeb mezi nimi. Spojka je dimenzována na přenos točivého momentu 200 Nm, avšak úpravou geometrie lze tuto hranici výrazně zvýšit. Hmotnost funkčního vzorku je 0,7 kg.
Ekonomické parametry
Tato konstrukce byla navržena pro maximální využití výroby technologií práškové metalurgie. Ta je vhodná pro velkosériovou výrobu a minimalizuje potřebu obráběcích operací. Atypický tvar řadicího ozubení s širší patou než špičkou je pro tuto taktéž vhodný. Využití práškové metalurgie a zmenšení počtu dílů by mělo dále snížit výrobní náklady v porovnání s předchozím prototypem. V porovnání se synchronizační spojkou tedy odhaduji úsporu cca 25 až 35 % na jednu spojku (pro dva rychlostní stupně). Zároveň je stále možné zkrátit zástavbovou délku převodovky a tedy i její hmotnost a cenu. Součástí pohonu však musí být systém vnější synchronizace otáček před řazení, spojka je tedy nejvhodnější pro hybridní či elektrická vozidla vybavená elektromotorem.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
centrum vozidel udržitelné mobility Josefa Božka
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—