Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

APLIKACE TEORIE CITLIVOSTI PRO ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI KRITICKÉ INFRASTRUKTURY

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00343858" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00343858 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21260/20:00343858

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/10467/91988" target="_blank" >http://hdl.handle.net/10467/91988</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    APLIKACE TEORIE CITLIVOSTI PRO ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI KRITICKÉ INFRASTRUKTURY

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kritická infrastruktura zajišťuje základní funkce států. Pro zajištění životů a zdraví lidí za kritických podmínek, je třeba, aby prvky kritické infrastruktury bezpečně plnily své úkoly. Předmětný úkol je složitější a obtížný při zvyšujícím se zavádění nových neozkoušených technologií a jejich propojování. Vznikají komplexní systémy systémů, které za pomoci žádaných vazeb mají vysokou spolehlivost za normálních provozních podmínek, které jsou uvedeny v projektu. Pomocí provozních předpisů jsou zvládnuté výchylky, které nastávají při abnormálních provozních podmínkách. Problémy nastávají při kritických podmínkách, kdy se vyskytují nežádané a nežádoucí vazby, které vedou k selhání, a tím ohrožují celý systém i jeho okolí. Proto je třeba hledat kritická aktiva systému, hodnotit jejich kritičnosti a zajišťovat jejich provozuschopnost. Hodnocení kritičnosti umožňuje řídit rizika, analyzovat zranitelnosti systému a navrhovat opatření pro zvýšení jeho bezpečnosti. Složitost systému je ovlivněná množstvím již zmíněných vazeb a interakcí. Při řízení bezpečnosti je nezbytné počítat se stavy a vazbami, které vedou k selhání kritické infrastruktury. Tzn. je nutné je zahrnout do analýzy aktiv a jejich kritičností a definovat pravidla pro práci s nimi. Předložená práce obsahuje využití teorie citlivostí, která byla primárně rozvinuta pro elektronické systémy a pro práci s jejich tolerancemi. Pomocí citlivostních matic analyzujeme zranitelnosti aktiv kritické infrastruktury. Definované vztahy pomocí citlivostí pomáhají formalizovat práci s aktivy a jejich kritičnostmi a umožňují transformaci do dalších modelů. Použití teorie citlivostí je v práci demonstrováno na výzkumu bezpečnosti provozu pražského metra.

  • Název v anglickém jazyce

    APPLICATION OF THEORY OF SENSITIVITY FOR CRITICAL INFRASTRUCTURE SAFETY IMPROVEMENT

  • Popis výsledku anglicky

    Critical infrastructure ensures main functions of States. Parts of critical infrastructure must fulfil their tasks safely in order to ensuring the human lives and health. The task is more complex and difficult with more frequent introducing the new and unverified technologies and their linking. They originate complex systems of systems, which have, with help of the required linkages, high dependability under normal operation conditions defined by a project. Using the operational instructions, the deviations that occurs under abnormal operation conditions are managed. Problems appear under critical conditions when the unwanted and non-demanded linkages occur and lead to a failure and by this they endanger whole system and its surrounding. That is the reason, why it is necessary to search for critical assets of the system, to assess their criticalities and to ensure their dependability. The criticality assessment allows to manage the risks, to analyse system vulnerabilities and to propose measures for increasing the system safety. The system complexity is influenced by number of the linkages and interactions. From the safety management point of view, it is necessary to take into the consideration the conditions and linkages, which lead to failure of critical infrastructure. It means that they need to be included into analyses of assets and their criticalities and they need to be defined rules for work with them. The presented work includes the usage of sensitivity theory that has been primarily developed for electronic systems and for work with their tolerances. In the work we analyse the assets of critical infrastructure using the sensitivity matrix. Defined relations expressed by the sensitivity help to formalize work with assets and their criticalities, and they allow the transformation into next models. In the work, the sensitivity theory usage is demonstrated on the research of safe operation of metro in Praha.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    21100 - Other engineering and technologies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Řízení rizik procesů a bezpečnost složitých technických děl

  • ISBN

    978-80-01-06786-4

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    37-65

  • Počet stran knihy

    399

  • Název nakladatele

    České vysoké učení technické v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly