Model dvounápravového podvozku pro ověření funkčnosti systému aktivního natáčení dvojkolí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00346104" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00346104 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Model dvounápravového podvozku pro ověření funkčnosti systému aktivního natáčení dvojkolí
Popis výsledku v původním jazyce
Model dvounápravového podvozku v měřítku 1:3,5 je určen pro experimenty na kladkovém stavu a je vybaven systémem aktivního natáčení náprav. Jako aktuátor je použit servomotor, který pomocí mechanismu složeného z převodu ozubeným řemenem a táhel natáčí dvojkolí kolem svislé osy z vzhledem k rámu podvozku. Každé dvojkolí je vybaveno vlastním aktuátorem a je možné řídit ho samostatně. Podvozek a kladkový stav jsou vybaveny senzory pro měření úhlu natočení dvojkolí vzhledem k rámu podvozku, příčné polohy dvojkolí vzhledem k ose koleje, poloměru oblouku trtati, velikosti nevyrovnaného příčného zrychlení, rychlosti jízdy a velikosti rámových a vodících sil. Signály z čidel jsou zpracovávány v reálném čase a zaznamenávány s využitím hardwarové platformy NI cRIO a software LabView. cRIO slouží zároveň jako kontrolér systému aktivního natáčení dvojkolí. Ovládání úhlu natočení dvojkolí je realizováno pomocí analogových napěťových signálů, které jsou přivedeny z kontroléru na vstup servoměniče.
Název v anglickém jazyce
| Scaled model of two-axle railway bogie for verifying the functionality of the active wheelset steering system
Popis výsledku anglicky
The model of the two-axle railway bogie in the scale of 1: 3.5 is intended for experiments on a roller rig. The bogie is equipped with a system of active wheelset steering. A servomotor is used as an actuator, which rotates the wheelset about a vertical axis z with respect to the bogie frame by means of a mechanism consisting of a toothed belt transmission and rods. Each wheelset is equipped with one actuator and can be controlled independently.The bogie and the roller rig are equipped with sensors to measure the yaw angle of the wheelsets relative to the bogie frame, the lateral position of the wheelsets relative to the track, the radius of the simulated track, the value of uncompensated lateral acceleration, running speed, axle-box forces and guiding forces. Signals from the sensors are processed in real time and recorded using the NI cRIO hardware platform and LabView software. cRIO serves also as the controller for the active wheel set steering system. The control of the yaw angle of the wheelsets is realized by means of voltage signals, which are transmitted from the controller to the input of the servo drive.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TN01000026/2- V1
Číselná identifikace
TN01000026/Z20-16 U12120 FS ČVUT
Technické parametry
Měřítko experimentálního podvozku ... 1/3,5 Maximální úhel natočení dvojkolí kolem svislé osy ... 4stupně Maximální moment působící na dvojkolí kolem svislé osy ... 830 Nm Aktuátor ... PSM servomotor CTM 408 + Driver CT Unidrive SP Způsob regulace ... polohová / momentová
Ekonomické parametry
Experimentální podvozek je způsobilý k provádění fyzických experimentů na kladkovém stavu zaměřených na posuzování vlivu aktivního natáčení náprav kolejového vozidla na jízdní dynamiku. Z ekonomického hlediska je provedení experimentu s využitím tohoto zařízení řádově méně nákladné v porovnání s traťovou zkouškou, kde pouze pronájem trati Železničního zkušebního okruhu stojí několik desítek tisíc Kč za hodinu. Náklady na provedení traťových zkoušek se tak pohybují řádově v milionech Kč. Oproti tomu experiment realizovaný s využitím nově vyvinutého zařízení je spojen pouze s minimálními náklady na energii. Nevyžaduje náročnou logistiku spojenou s pronájmem trati, přípravou vozidla, zajištěním bezpečnosti zkoušky apod.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
—