Algoritmy pro bezsenzorové řízení vysokorychlostního motoru
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00348073" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00348073 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://control.fs.cvut.cz/cs/vyzkum/vyvoj-a-validace-algoritmu-rizeni-vysokorychlostniho-elektrickeho-stroje/" target="_blank" >https://control.fs.cvut.cz/cs/vyzkum/vyvoj-a-validace-algoritmu-rizeni-vysokorychlostniho-elektrickeho-stroje/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Algoritmy pro bezsenzorové řízení vysokorychlostního motoru
Popis výsledku v původním jazyce
Algoritmus pro bezsenzorové řízení vysokorychlostního motoru s permanentními magnety implementovaný v prostředí LabVIEW. Algoritmus je založen na zpětnovazebním vektorovém řízení za pomoci estimátoru rychlosti a polohy. Rozběh motoru je možný za pomoci omezení startovacího proudu pomocí I/f, popř. bez omezení proudu použitím U/f. Algoritmus byl implementován a odladěn na hardwaru NI-7854R pro 4-pólový motor až do rychlosti 70 000 ot/min, pro 2-pólový motor do 120 000 ot/min. Uživatelské rozhraní mimo jiné obsahuje operátorský panel, ladění hlavních parametrů algoritmu pro daný motor, možnost záznamu měření na pevný disk.
Název v anglickém jazyce
Algorithms for sensorless control of a high-speed motor
Popis výsledku anglicky
Algorithm for the sensorless control of high-speed permanent magnet motor implemented in the LabVIEW environment. Algorithm is a feedback vector control-based and is using a speed and position estimator. Start-up of the motor is possible either with limiting the peak current by means of I/f method, or without a current limitation using a V/f method. The algorithm was implemented and debugged on NI-7854R hardware for a 4-pole motor up to 70,000 rpm, and for a 2-pole motor up to 120,000 rpm. A user interface contains, among other things, an operator's panel, tuning of the main parameters of the algorithm for the given motor, and a possibility of storing the measurements on a hard-drive.
Klasifikace
Druh
R - Software
CEP obor
—
OECD FORD obor
20205 - Automation and control systems
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH03010406" target="_blank" >TH03010406: Vývoj a validace algoritmů řízení vysokorychlostního elektrického stroje</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Řídicí algoritmus V3
Technické parametry
Algoritmus bezsenzorového vektorového řízení s použitím estimátoru rychlosti a polohy pro vysokorychlostní synchronní motor s permanentními magnety. Implementace v prostředí LabVIEW, použitá karta NI-7854R, odladěno pro 4-pólový motor až do rychlosti 70 000 ot/min, pro 2-pólový motor do 120 000 ot/min. Rychlost řídicí smyčky 4 us (250 kHz). Start motoru pomocí I/f, popř. U/f. Záznam měření možný, nastavitelná doba vzorkování, ověřeno do vzorkování 62.5 kHz. Software je napsaný ve vizuálním programovacím jazyce LabVIEW. Minimální požadavky ke spuštění softwaru: NI-PXIe-8108 nebo novější model PXI Embedded Controller, NI-7854R, LabVIEW, LabVIEW Runtime Engine 2013 a vyšší.
Ekonomické parametry
Algoritmus umožňuje řídit motor bez použití senzorů polohy, a tedy o tuto položku je ušetřeno vybavení a údržba motoru. Algoritmus byl odladěn na experimentálním zařízení, jehož pořizovací cena je okolo 400 000 korun (karta NI-7854R, PXI PXIe-8108) bez vývojového softwaru (LabVIEW a LabVIEW FPGA). Pro jiný hardware by musel být algoritmus napsán v konkrétním programovacím jazyce. Při použití hardwaru na bázi DSP, např. TMS320F28379D, je cena do 1000 CZK. Tato částka samozřejmě nepokrývá ostatní hardware pro provoz motoru (např. zdroj, střídač, apod.).
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
Fakulta strojní