Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Extension of Opportunities of Dual Fuel Diesel-Hydrogen Engine by Usage of Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) Instead of Regular Diesel Fuel

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F21%3A00356529" target="_blank" >RIV/68407700:21220/21:00356529 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.46720/F202N-EPV-026" target="_blank" >https://doi.org/10.46720/F202N-EPV-026</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.46720/F202N-EPV-026" target="_blank" >10.46720/F202N-EPV-026</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Extension of Opportunities of Dual Fuel Diesel-Hydrogen Engine by Usage of Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) Instead of Regular Diesel Fuel

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The energy share of hydrogen in dual fuel compression ignition engine is limited by the low chemical efficiency of combustion at low loads. Unfortunately, low loads are typical operation modes of engines of passenger cars, therefore improving the parameters of low loads highlight the effects of dual fuel operation. Hydrotreated vegetable oil (HVO) has better ignitibility at cold conditions, higher cetane number than conventional diesel oil, and it does not contain any aromatics. These parameters lead to higher possible energy share of hydrogen at low loads, while the chemical efficiency of combustion is not worsened in comparison with regular diesel fuel. Another benefit of HVO-hydrogen dual fuel operation is the decrease of emissions of CO, unburned hydrocarbons and particles. Well to wheel emissions of CO2 is reduced by the production of both HVO and hydrogen from renewable sources. Combination of both fuels reduces the tailpipe emissions of CO2 from combustion engines to levels below the future requirements of regulations.

  • Název v anglickém jazyce

    The Extension of Opportunities of Dual Fuel Diesel-Hydrogen Engine by Usage of Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) Instead of Regular Diesel Fuel

  • Popis výsledku anglicky

    The energy share of hydrogen in dual fuel compression ignition engine is limited by the low chemical efficiency of combustion at low loads. Unfortunately, low loads are typical operation modes of engines of passenger cars, therefore improving the parameters of low loads highlight the effects of dual fuel operation. Hydrotreated vegetable oil (HVO) has better ignitibility at cold conditions, higher cetane number than conventional diesel oil, and it does not contain any aromatics. These parameters lead to higher possible energy share of hydrogen at low loads, while the chemical efficiency of combustion is not worsened in comparison with regular diesel fuel. Another benefit of HVO-hydrogen dual fuel operation is the decrease of emissions of CO, unburned hydrocarbons and particles. Well to wheel emissions of CO2 is reduced by the production of both HVO and hydrogen from renewable sources. Combination of both fuels reduces the tailpipe emissions of CO2 from combustion engines to levels below the future requirements of regulations.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1311" target="_blank" >LO1311: Rozvoj Centra vozidel udržitelné mobility</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the FISITA 2021 World Congress

  • ISBN

    978-1-9160259-2-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    FISITA - International Federation of Automotive Engineering Societies

  • Místo vydání

    London

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    14. 9. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku