Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Active flutter suppression for light sport aircraft by a control surface split

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F24%3A00375449" target="_blank" >RIV/68407700:21220/24:00375449 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1007/s13272-024-00745-7" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/s13272-024-00745-7</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s13272-024-00745-7" target="_blank" >10.1007/s13272-024-00745-7</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Active flutter suppression for light sport aircraft by a control surface split

  • Popis výsledku v původním jazyce

    A new method of active flutter suppression is present in the paper and aims at the Light Sport Aircraft category, where it has never been used, designed, or even considered. The novelty of the method lies in splitting the control surface into a part controlled by a pilot with purely mechanical control and into a part controlled by a servo-actuator with a controller. The control law of the actuator is designed to follow the pilot-controlled part of the control surfaces and damp unstable oscillations if they occur. The controller design for flutter suppression is focused on achieving simple solutions. The request for simplicity is important for easy acquisition of airworthiness during a certification process and easy implementation by producers. The contribution of this paper also lies in analysis of flutter suppression capability based on the varying active control surface span. The results show that it is not necessary to use the entire area of a control surface for active flutter suppression. A mathematical model based on a real aircraft is developed and verified for the simulation of active flutter suppression. In addition, control law design and simulations of the dynamic response are performed. The robustness of the control law and aircraft controllability in the case of active control surface malfunction is investigated.

  • Název v anglickém jazyce

    Active flutter suppression for light sport aircraft by a control surface split

  • Popis výsledku anglicky

    A new method of active flutter suppression is present in the paper and aims at the Light Sport Aircraft category, where it has never been used, designed, or even considered. The novelty of the method lies in splitting the control surface into a part controlled by a pilot with purely mechanical control and into a part controlled by a servo-actuator with a controller. The control law of the actuator is designed to follow the pilot-controlled part of the control surfaces and damp unstable oscillations if they occur. The controller design for flutter suppression is focused on achieving simple solutions. The request for simplicity is important for easy acquisition of airworthiness during a certification process and easy implementation by producers. The contribution of this paper also lies in analysis of flutter suppression capability based on the varying active control surface span. The results show that it is not necessary to use the entire area of a control surface for active flutter suppression. A mathematical model based on a real aircraft is developed and verified for the simulation of active flutter suppression. In addition, control law design and simulations of the dynamic response are performed. The robustness of the control law and aircraft controllability in the case of active control surface malfunction is investigated.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000826" target="_blank" >EF16_019/0000826: Centrum pokročilých leteckých technologií</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    CEAS Aeronautical Journal

  • ISSN

    1869-5582

  • e-ISSN

    1869-5590

  • Svazek periodika

    2024

  • Číslo periodika v rámci svazku

    June

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    1-22

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85195324123