Model na klasifikace nepřátelského chování v multi-agentním systému založený na utilitě
Popis výsledku
Interakce a společenské vazby mezi agenty jsou důležitým aspektem multi-agentních systémů. V tomto článku zkoumáme jak takové vazby a jejich vztah k cílům agenta ovlivňují jeho rozhodování. S využitím formalismu stochastických her navrhujeme klasifikačníschéma, založené na formální definici konceptu "interakčního postoje", které kategorizuje chování agenta jako sebestřední, altruistické, kompetitivní, kooperativní nebo nepřátelské s ohledem na ostatní agenty v systému. Ukazujeme, jak se toto schéma dápoužít pro definici norem chování, zachycení společenských rysů agentova chování a/nebo pro popis společenské konfigurace multi-agentního systému.
Klíčová slova
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Utility-based Model for Classifying Adversarial Behaviour in Multi-Agent Systems
Popis výsledku v původním jazyce
Interactions and social relationships among agents are an important aspect of multi-agent systems. In this paper, we explore how such relationships and their relation to agent's objectives influence agent's decision-making. Building on the framework of stochastic games, we propose a classification scheme, based on a formally defined concept of interaction stance, for categorizing agent's behaviour as self-interested, altruistic, competitive, cooperative, or adversarial with respect to other agents in the system. We show how the scheme can be employed in defining behavioural norms, capturing social aspects of agent's behaviour and/or in representing social configurations of multiagent systems.
Název v anglickém jazyce
Utility-based Model for Classifying Adversarial Behaviour in Multi-Agent Systems
Popis výsledku anglicky
Interactions and social relationships among agents are an important aspect of multi-agent systems. In this paper, we explore how such relationships and their relation to agent's objectives influence agent's decision-making. Building on the framework of stochastic games, we propose a classification scheme, based on a formally defined concept of interaction stance, for categorizing agent's behaviour as self-interested, altruistic, competitive, cooperative, or adversarial with respect to other agents in the system. We show how the scheme can be employed in defining behavioural norms, capturing social aspects of agent's behaviour and/or in representing social configurations of multiagent systems.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JC - Počítačový hardware a software
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the II International Multiconference on Computer Science and Information Technology
ISBN
978-83-60810-14-9
ISSN
1896-7094
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Název nakladatele
IEEE
Místo vydání
Piscataway
Místo konání akce
Wisla
Datum konání akce
20. 10. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—
Druh výsledku
D - Stať ve sborníku
CEP
JC - Počítačový hardware a software
Rok uplatnění
2008