HYBRID CONTROLLER FOR GUST LOAD ALLEVIATION AND RIDE COMFORT IMPROVEMENT USING DIRECT LIFT CONTROL FLAPS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F09%3A00161116" target="_blank" >RIV/68407700:21230/09:00161116 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
HYBRID CONTROLLER FOR GUST LOAD ALLEVIATION AND RIDE COMFORT IMPROVEMENT USING DIRECT LIFT CONTROL FLAPS
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper two robust H(infinite) feedback control laws are designed, one for active wing bending damping, and one for active damping of the wing and hull bending modes. For the latter, not only symmetrically commanded ailerons are used, but also theelevator and direct lift control (DLC) flaps. The control objective of these feedback laws is the reduction of fatigue of the wing roots, as well as the improvement of ride comfort. Two different H(infinite) control design methods, DK iteration and HIFOO, are applied and compared. For the additional compensation of turbulence excited peak loads, the active wing bending damper is augmented by an adaptive feed-forward controller which uses the modified output of an alpha probe mounted at the front fuselage as reference signal. Numeric simulations with a state-space model of the symmetric dynamics of a large airliner are performed for validation of the controllers' performances.
Název v anglickém jazyce
HYBRID CONTROLLER FOR GUST LOAD ALLEVIATION AND RIDE COMFORT IMPROVEMENT USING DIRECT LIFT CONTROL FLAPS
Popis výsledku anglicky
In this paper two robust H(infinite) feedback control laws are designed, one for active wing bending damping, and one for active damping of the wing and hull bending modes. For the latter, not only symmetrically commanded ailerons are used, but also theelevator and direct lift control (DLC) flaps. The control objective of these feedback laws is the reduction of fatigue of the wing roots, as well as the improvement of ride comfort. Two different H(infinite) control design methods, DK iteration and HIFOO, are applied and compared. For the additional compensation of turbulence excited peak loads, the active wing bending damper is augmented by an adaptive feed-forward controller which uses the modified output of an alpha probe mounted at the front fuselage as reference signal. Numeric simulations with a state-space model of the symmetric dynamics of a large airliner are performed for validation of the controllers' performances.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BC - Teorie a systémy řízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/7E08041" target="_blank" >7E08041: Active Control for Flexible 2020 Aircraft</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
3rd EUropean Conference for AeroSpace Sciences
ISBN
978-2-930389-47-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
1-10
Název nakladatele
Eucass
Místo vydání
Paříž
Místo konání akce
Versailles
Datum konání akce
6. 7. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—