Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

HYBRID CONTROLLER FOR GUST LOAD ALLEVIATION AND RIDE COMFORT IMPROVEMENT USING DIRECT LIFT CONTROL FLAPS

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F09%3A00161116" target="_blank" >RIV/68407700:21230/09:00161116 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    HYBRID CONTROLLER FOR GUST LOAD ALLEVIATION AND RIDE COMFORT IMPROVEMENT USING DIRECT LIFT CONTROL FLAPS

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this paper two robust H(infinite) feedback control laws are designed, one for active wing bending damping, and one for active damping of the wing and hull bending modes. For the latter, not only symmetrically commanded ailerons are used, but also theelevator and direct lift control (DLC) flaps. The control objective of these feedback laws is the reduction of fatigue of the wing roots, as well as the improvement of ride comfort. Two different H(infinite) control design methods, DK iteration and HIFOO, are applied and compared. For the additional compensation of turbulence excited peak loads, the active wing bending damper is augmented by an adaptive feed-forward controller which uses the modified output of an alpha probe mounted at the front fuselage as reference signal. Numeric simulations with a state-space model of the symmetric dynamics of a large airliner are performed for validation of the controllers' performances.

  • Název v anglickém jazyce

    HYBRID CONTROLLER FOR GUST LOAD ALLEVIATION AND RIDE COMFORT IMPROVEMENT USING DIRECT LIFT CONTROL FLAPS

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper two robust H(infinite) feedback control laws are designed, one for active wing bending damping, and one for active damping of the wing and hull bending modes. For the latter, not only symmetrically commanded ailerons are used, but also theelevator and direct lift control (DLC) flaps. The control objective of these feedback laws is the reduction of fatigue of the wing roots, as well as the improvement of ride comfort. Two different H(infinite) control design methods, DK iteration and HIFOO, are applied and compared. For the additional compensation of turbulence excited peak loads, the active wing bending damper is augmented by an adaptive feed-forward controller which uses the modified output of an alpha probe mounted at the front fuselage as reference signal. Numeric simulations with a state-space model of the symmetric dynamics of a large airliner are performed for validation of the controllers' performances.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    BC - Teorie a systémy řízení

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/7E08041" target="_blank" >7E08041: Active Control for Flexible 2020 Aircraft</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    3rd EUropean Conference for AeroSpace Sciences

  • ISBN

    978-2-930389-47-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    1-10

  • Název nakladatele

    Eucass

  • Místo vydání

    Paříž

  • Místo konání akce

    Versailles

  • Datum konání akce

    6. 7. 2009

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku