Ultra-low friction W-S-N solid lubricant coating
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F13%3A00206619" target="_blank" >RIV/68407700:21230/13:00206619 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.surfcoat.2013.06.026" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.surfcoat.2013.06.026</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.surfcoat.2013.06.026" target="_blank" >10.1016/j.surfcoat.2013.06.026</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Ultra-low friction W-S-N solid lubricant coating
Popis výsledku v původním jazyce
W-S-N films were deposited by reactive magnetron sputtering from WS2 target in Ar/N2 atmosphere. Besides the standard evaluation of composition, structure, morphology, hardness and cohesion/adhesion, the core objective of this paper was to analyze coating tribological behavior. The chemical composition was 34 at.% N, 12 at.% O, 29 at.% W and 25 at.% S, and the as-deposited films were completely amorphous. The film thickness was 2.3 ?m, including the approximately 300-nm thick adhesion improving titaniuminterlayer. The friction coefficient was lower than 0.003 when sliding in dry nitrogen. The coating showed remarkable wear resistance surviving more than 2 million laps on pin-on-dics. The excellent friction properties were attributed to the formation of a thin tungsten disulfide tribofilm on the top of the wear track of the coating and on the counterpart surface. Moreover, the coating showed ability to replenish damaged areas with solid lubricant. We demonstrated that a structural tran
Název v anglickém jazyce
Ultra-low friction W-S-N solid lubricant coating
Popis výsledku anglicky
W-S-N films were deposited by reactive magnetron sputtering from WS2 target in Ar/N2 atmosphere. Besides the standard evaluation of composition, structure, morphology, hardness and cohesion/adhesion, the core objective of this paper was to analyze coating tribological behavior. The chemical composition was 34 at.% N, 12 at.% O, 29 at.% W and 25 at.% S, and the as-deposited films were completely amorphous. The film thickness was 2.3 ?m, including the approximately 300-nm thick adhesion improving titaniuminterlayer. The friction coefficient was lower than 0.003 when sliding in dry nitrogen. The coating showed remarkable wear resistance surviving more than 2 million laps on pin-on-dics. The excellent friction properties were attributed to the formation of a thin tungsten disulfide tribofilm on the top of the wear track of the coating and on the counterpart surface. Moreover, the coating showed ability to replenish damaged areas with solid lubricant. We demonstrated that a structural tran
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JI - Kompositní materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP108%2F10%2F0218" target="_blank" >GAP108/10/0218: Pokročilé self-adaptivní povlaky s nízkým třením na bázi dichalkogenidů přechodových kovů s uhlíkem</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Surface and Coatings Technology
ISSN
0257-8972
e-ISSN
—
Svazek periodika
232
Číslo periodika v rámci svazku
October
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
541-548
Kód UT WoS článku
000327691300072
EID výsledku v databázi Scopus
—