Rendering Moving Sound Source for Headphone-Based Virtual Acoustic Reality: Aspects of Signal Processing Implementation
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F14%3A00219735" target="_blank" >RIV/68407700:21230/14:00219735 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.appel.zcu.cz" target="_blank" >http://www.appel.zcu.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/AE.2014.7011718" target="_blank" >10.1109/AE.2014.7011718</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Rendering Moving Sound Source for Headphone-Based Virtual Acoustic Reality: Aspects of Signal Processing Implementation
Popis výsledku v původním jazyce
This paper focuses on aspects of implementation of moving virtual sound source in virtual auditory environment. Rendering of dynamic source based on use of Head-Related Transfer Function is achieved by application of filtering with varying impulse response of the filter. This algorithm may be in its essence implemented by several methods, where each approach provides slightly different output signal resulting in variance of perception of spatial fidelity. The main difference results from different output of linear and circular convolution usually implemeted in such processing. Particular variants are described, discussed and compared by subjective listening test of the positioned signals. Other aspects of implementation as artifact occurrence are alsodiscussed.
Název v anglickém jazyce
Rendering Moving Sound Source for Headphone-Based Virtual Acoustic Reality: Aspects of Signal Processing Implementation
Popis výsledku anglicky
This paper focuses on aspects of implementation of moving virtual sound source in virtual auditory environment. Rendering of dynamic source based on use of Head-Related Transfer Function is achieved by application of filtering with varying impulse response of the filter. This algorithm may be in its essence implemented by several methods, where each approach provides slightly different output signal resulting in variance of perception of spatial fidelity. The main difference results from different output of linear and circular convolution usually implemeted in such processing. Particular variants are described, discussed and compared by subjective listening test of the positioned signals. Other aspects of implementation as artifact occurrence are alsodiscussed.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
19th International Conference on Applied Electronics 2014
ISBN
978-80-261-0276-2
ISSN
1803-7232
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
271-276
Název nakladatele
University of West Bohemia
Místo vydání
Pilsen
Místo konání akce
Pilsen
Datum konání akce
9. 10. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—