DLC-W coatings tested in combustion engine ? Frictional and wear analysis
Popis výsledku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
Výsledek na webu
DOI - Digital Object Identifier
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
DLC-W coatings tested in combustion engine ? Frictional and wear analysis
Popis výsledku v původním jazyce
Hydrogenated diamond-like carbon coatings doped with tungsten were deposited by reactive magnetron sputtering from graphite and composite graphite/tungsten target in an Ar/methane atmosphere. Polished steel samples for laboratory testing and commercial valve tappets were used as substrates. The microstructure of the coating was studied by transmission electron microscopy (TEM), Raman spectroscopy, and electron energy loss spectroscopy, adhesion by scratchtest method and mechanical properties by depth sensing nanoindentation. Coatings were tribological tested in lubricated contact in laboratory (pin-on-disc) and field (engine) conditions. The worn surfaces were analysed by Raman and time-of-flight secondary ion mass spectroscopies and observed by TEM. The coatings showed excellent wear resistance with negligible wear; the worn surface was covered by a very thin solid tribolayer formed from oil additives.
Název v anglickém jazyce
DLC-W coatings tested in combustion engine ? Frictional and wear analysis
Popis výsledku anglicky
Hydrogenated diamond-like carbon coatings doped with tungsten were deposited by reactive magnetron sputtering from graphite and composite graphite/tungsten target in an Ar/methane atmosphere. Polished steel samples for laboratory testing and commercial valve tappets were used as substrates. The microstructure of the coating was studied by transmission electron microscopy (TEM), Raman spectroscopy, and electron energy loss spectroscopy, adhesion by scratchtest method and mechanical properties by depth sensing nanoindentation. Coatings were tribological tested in lubricated contact in laboratory (pin-on-disc) and field (engine) conditions. The worn surfaces were analysed by Raman and time-of-flight secondary ion mass spectroscopies and observed by TEM. The coatings showed excellent wear resistance with negligible wear; the worn surface was covered by a very thin solid tribolayer formed from oil additives.
Klasifikace
Druh
Jx - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JI - Kompositní materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Surface and Coatings Technology
ISSN
0257-8972
e-ISSN
—
Svazek periodika
260
Číslo periodika v rámci svazku
December
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
284-289
Kód UT WoS článku
000347584300040
EID výsledku v databázi Scopus
—
Základní informace
Druh výsledku
Jx - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP
JI - Kompositní materiály
Rok uplatnění
2014