Metodika pro zavedení, fungování a udržení národního systému pro řízení provozní bezpečnosti a dohledu nad bezpečnostní výkonností organizací působících v civilním letectví
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F15%3A00235908" target="_blank" >RIV/68407700:21230/15:00235908 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21260/15:00235908
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika pro zavedení, fungování a udržení národního systému pro řízení provozní bezpečnosti a dohledu nad bezpečnostní výkonností organizací působících v civilním letectví
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika popisuje návrh zavedení, fungování a udržení Národního systému pro řízení provozní bezpečnosti a dohledu nad bezpečnostní výkonností organizací působících v civilním letectví. Tento návrh je založen na principech ze souvisejících metodik (ALoS, ARMS, SIRA), dokumentů (ICAO doc. 9859, Nařízení 965/2012, 376/2014, 2015/1018, 966/2012) a taxonomií (ADREP, RIT). Metodika pokrývá také všechny datové zdroje, jako jsou ECCAIRS a SAFA, které budou integrovány spolu s daty získanými prostřednictvím auditů a dalších činností - interních procesů regulátora civilního letectví ČR (Úřad pro civilní letectví - ÚCL). Metodika přináší nové řešení z pohledu použití ontologického modelu, propojujícího taxonomie používané v letectví, čímž umožní jednoznačnou klasifikaci komplexních událostí pro další hodnocení pomocí systému indikátorů bezpečnosti. Použití ontologického modelu pro propojení známých taxonomií používaných v letectví nebyla dosud použita. Součástí metodiky jsou přílohy obsahující návrh a klíčová implementační rozhodnutí prototypového informačního systému tvořeného na základě hlavních částí této metodiky. Příloha popisuje ontologický konceptuální model problému, dostupné datové zdroje, způsob jejich zpracování a vyhodnocování, plánované uživatele systému, funkční i nefunkční požadavky, základní architekturu systému, plán jeho nasazení a údržby. Příloha 2 obsahuje selekci z nařízení č. 376/2014, která popisuje obsah dat podléhající systému hlášení definovanému tímto nařízením.
Název v anglickém jazyce
The methodology for establishing, operating and maintaining a national system for the management of safety and supervision of the safety performance of organizations engaged in civil aviation
Popis výsledku anglicky
The methodology describes the design implementation, functioning and maintaining the National System for the management of safety and supervision of the safety performance of organizations engaged in civil aviation. This proposal is based on the principles of related methodologies (Alos, ARMS, SIRA), documents (ICAO Doc. 9859, Regulation 965/2012, 376/2014, 2015/1018, 966/2012) and taxonomies (ADREP, RIT). The methodology also covers all data sources, such as ECCAIRS and SAFA, which will be integrated with data obtained through audits and other activities - internal processes regulator of Civil Aviation (Civil Aviation Authority - CAA). The methodology provides new solutions in terms of the use of the ontological model, connecting the taxonomies used in aviation, allowing an unambiguous classification of comprehensive event for further evaluation by a system of indicators of safety. Use ontological model linking known taxonomy used in aircraft has not been used. Part of the methodology is Appendix 1 containing the proposal and the key implementation decisions, prototype of information system formed on the basis of the main components of this methodology. Appendix describes the ontological conceptual model of the problem, the available data sources, method of processing and evaluating the planned system user, functional and non-functional requirements, the basic architecture of the system, plan its deployment and maintenance. Appendix 2 contains a selection of Regulation no. 376/2014, which describes the content of the data subject to the reporting system defined in this Regulation.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TB0400MD010" target="_blank" >TB0400MD010: Vytvoření poloprovozu národního systému sběru, analýzy a vyhodnocení dat potřebných pro dohled regulátora nad organizacemi civilního letectví podle nařízení Komise (EU) č. 965/2012 přílohy II.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TB0400MD010 - metodika
Číslo předpisu
č. j. 7/2016-710-VV/1
Technické parametry
č. j. 7/2016-710-VV/1
Ekonomické parametry
Náklady spojené se zavedením metodiky do procesů u uživatelů, pro které je metodika určena, jsou ve výši cca 3,8 mil Kč. Přínosy v ekonomické rovině se při zavedení metodiky spočívající v efektivnějším dohledu nad bezpečností a včasném přijímání nápravných opatření, čímž se zabrání nežádoucím událostem v leteckém provozu, čili dojde k úspoře nákladů v řádech desítek až stovek milionů korun.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy ČR
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy