Hospodářské dějiny a business history ve francouzské historiografii
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F17%3A00316593" target="_blank" >RIV/68407700:21230/17:00316593 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hospodářské dějiny a business history ve francouzské historiografii
Popis výsledku v původním jazyce
Francouzskou historiografii ovlivňuje od roku 1929 škola Annales (Ecole des Annales). Tehdejší její hlavní představitelé čerpali inspiraci od pozitivistické filozofie Auguste Comta a postupovali jinak než tzv. metodické školy, které ovlivňovaly historické obory na konci 19. století a na počátku 20. století. Škola Annales změnila přístup k historii. Její úspěch byl dán globálnějším pohledem na studovanou historickou problematiku a zejména budováním spolupráce a vazeb mezi inter či multioborovými pracovišti (mezi historiky, sociology, ekonomy, matematiky, geografy, antropology, psychology, etymology, statistiky, demografy, klimatology aj.). Své jméno škola získala podle časopisu, který vydávala, Annales d´histoire économique et sociale (v současnosti nese název Annales. Histoire, Sciences Sociales). Dosud školu Annales reprezentovali a utváří ji již čtyři generace významných historiků, podle nichž se formoval i mezinárodní historický výzkum – především v oboru hospodářských a sociálních dějin a business history (historie techniky..., ale nejen jich).
Název v anglickém jazyce
Economic History and Business History in French Historiography
Popis výsledku anglicky
Since 1929 French historiography has been influenced by the Annales School (École des Annales). Both the founders and the first generation (1929–1945) Annales are considered by Marc Bloch and Lucien Febvre. Its leading lights at that time drew their inspiration from Auguste Comte’s positivist philosophy and proceeded in a way different from the so-called methodic school that had affected the historical branches in the late 19th and early 20th centuries. Until 1945, the Annales School represented of edge branch of French historiography. After 1945, her leaders came to the top positions in universities (and especially in Paris) and began to point the whole of French historiography. It was only then that they became a real school. It was the Annales that had changed approach to history. Its achievements were based on its more global view of the historical issues under review and especially on its efforts to foster cooperation and links among interdisciplinary and multidisciplinary institutes (among historians, sociologists, economists, mathematicians, geographers, anthropologists, psy- chologists, etymologists, statisticians, demographers, climatologists etc.).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Český časopis historický
ISSN
0862-6111
e-ISSN
—
Svazek periodika
115
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
31
Strana od-do
756-786
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—