Detecting decision ambiguity from facial images
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F18%3A00324063" target="_blank" >RIV/68407700:21230/18:00324063 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21240/18:00324063
Výsledek na webu
<a href="http://cmp.felk.cvut.cz/ftp/articles/cech/Jahoda-FG-2018.pdf" target="_blank" >http://cmp.felk.cvut.cz/ftp/articles/cech/Jahoda-FG-2018.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/FG.2018.00080" target="_blank" >10.1109/FG.2018.00080</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Detecting decision ambiguity from facial images
Popis výsledku v původním jazyce
In situations when potentially costly decisions are being made, faces of people tend to reflect a level of certainty about the appropriateness of the chosen decision. This fact is known from the psychological literature. In the paper, we propose a method that uses facial images for automatic detection of the decision ambiguity state of a subject. To train and test the method, we collected a large-scale dataset from "Who Wants to Be a Millionaire?" -- a popular TV game show. The videos provide examples of various mental states of contestants, including uncertainty, doubts and hesitation. The annotation of the videos is done automatically from on-screen graphics. The problem of detecting decision ambiguity is formulated as binary classification. Video-clips where a contestant asks for help (audience, friend, 50:50) are considered as positive samples; if he (she) replies directly as negative ones. We propose a baseline method combining a deep convolutional neural network with an SVM. The method has an error rate of 24%. The error of human volunteers on the same dataset is 45%, close to chance.
Název v anglickém jazyce
Detecting decision ambiguity from facial images
Popis výsledku anglicky
In situations when potentially costly decisions are being made, faces of people tend to reflect a level of certainty about the appropriateness of the chosen decision. This fact is known from the psychological literature. In the paper, we propose a method that uses facial images for automatic detection of the decision ambiguity state of a subject. To train and test the method, we collected a large-scale dataset from "Who Wants to Be a Millionaire?" -- a popular TV game show. The videos provide examples of various mental states of contestants, including uncertainty, doubts and hesitation. The annotation of the videos is done automatically from on-screen graphics. The problem of detecting decision ambiguity is formulated as binary classification. Video-clips where a contestant asks for help (audience, friend, 50:50) are considered as positive samples; if he (she) replies directly as negative ones. We propose a baseline method combining a deep convolutional neural network with an SVM. The method has an error rate of 24%. The error of human volunteers on the same dataset is 45%, close to chance.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
FG 2018: Proceedings of the 13th IEEE International Conference on Automatic Face & Gesture Recognition
ISBN
978-1-5386-2335-0
ISSN
—
e-ISSN
2326-5396
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
499-503
Název nakladatele
IEEE
Místo vydání
Piscataway
Místo konání akce
Xi’an
Datum konání akce
15. 5. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000454996700070