Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Reaction to directional vibrations applied on a joystick

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F18%3A00357140" target="_blank" >RIV/68407700:21230/18:00357140 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1201/9781351238649-17" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1201/9781351238649-17</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1201/9781351238649-17" target="_blank" >10.1201/9781351238649-17</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Reaction to directional vibrations applied on a joystick

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Human factor is the most common reason for aircraft accident. Therefore, an improvement of pilot–aircraft interaction by vibrotactile feedback is a way of increasing the safety of flight. This study focuses on the ability of pilot to distinguish directional vibration of a control stick and react in a specific direction. To investigate the intuitive reaction of a pilot on directional vibration, human–machine experiment was carried out. For the experiment, aircraft control stick was replaced by a joystick. The task involved the reaction to the directional vibrations of segments mounted on the joystick by an intuitive reaction. A hypothesis that a human can distinguish directional vibration of the control stick and react in specific directions was confirmed with an error rate of approximately 5%. The experiment was carried out with a prescribed way of holding the joystick in hand. This fact limits results generalization. Future work aims at designing new feedback hardware and analyzing the influence of different ways of stick holding.

  • Název v anglickém jazyce

    Reaction to directional vibrations applied on a joystick

  • Popis výsledku anglicky

    Human factor is the most common reason for aircraft accident. Therefore, an improvement of pilot–aircraft interaction by vibrotactile feedback is a way of increasing the safety of flight. This study focuses on the ability of pilot to distinguish directional vibration of a control stick and react in a specific direction. To investigate the intuitive reaction of a pilot on directional vibration, human–machine experiment was carried out. For the experiment, aircraft control stick was replaced by a joystick. The task involved the reaction to the directional vibrations of segments mounted on the joystick by an intuitive reaction. A hypothesis that a human can distinguish directional vibration of the control stick and react in specific directions was confirmed with an error rate of approximately 5%. The experiment was carried out with a prescribed way of holding the joystick in hand. This fact limits results generalization. Future work aims at designing new feedback hardware and analyzing the influence of different ways of stick holding.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    New Trends in Civil Aviation

  • ISBN

    978-0-8153-7602-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    107-111

  • Název nakladatele

    CRC Press/Balkema

  • Místo vydání

    Leiden

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    7. 12. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku