Perception of Tactile Symbols by Visually Impaired Older Adults
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F19%3A00334032" target="_blank" >RIV/68407700:21230/19:00334032 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-29381-9_20" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-29381-9_20</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-29381-9_20" target="_blank" >10.1007/978-3-030-29381-9_20</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Perception of Tactile Symbols by Visually Impaired Older Adults
Popis výsledku v původním jazyce
We present a design of an indoor orientation terminal for visually impaired older adults. Interaction is based on buttons, tactile symbols, and audio feedback. The terminal consists of five parts dedicated to a particular function. The tactile symbols mimic real-world objects. We performed three design iterations and conduct evaluations with a total of 17 participants, their mean age was 84.2 years. The results show that usage of real-world objects and low level of symbol abstraction leads to an unambiguous pairing of user expectations and real functions. Introduction of complicated and abstract artifacts like contour objects or complex tactile map was very hard to understand and recognize. Our final design was well accepted by all participants and allowed the participants to orient themselves in the indoor environment.
Název v anglickém jazyce
Perception of Tactile Symbols by Visually Impaired Older Adults
Popis výsledku anglicky
We present a design of an indoor orientation terminal for visually impaired older adults. Interaction is based on buttons, tactile symbols, and audio feedback. The terminal consists of five parts dedicated to a particular function. The tactile symbols mimic real-world objects. We performed three design iterations and conduct evaluations with a total of 17 participants, their mean age was 84.2 years. The results show that usage of real-world objects and low level of symbol abstraction leads to an unambiguous pairing of user expectations and real functions. Introduction of complicated and abstract artifacts like contour objects or complex tactile map was very hard to understand and recognize. Our final design was well accepted by all participants and allowed the participants to orient themselves in the indoor environment.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Human-Computer Interaction – INTERACT 2019
ISBN
978-3-030-29380-2
ISSN
—
e-ISSN
1611-3349
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
325-334
Název nakladatele
Springer, Cham
Místo vydání
—
Místo konání akce
Paphos
Datum konání akce
2. 9. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000561042200020